Mærsk-topchef: Godt, men ikke godt nok

A.P. Møller - Mærsk gruppens nye topchef, skibsreder Nils Smedegaard Andersen sender i sin første leder i Mærsk Posten et kraftigt signal om behov for forandring. Der skal tænkes helt anderledes.

»Med de ressourcer vi har i A.P. Møller - Mærsk Gruppen, er der ingen undskyldning for ikke at blive de bedste på vore markeder.«

Den nye topchef på Esplanaden, skibsreder Nils Smedegaard Andersen, lægger fra starten et markant og ganske alvorligt pres på den 110.000 mand store organisation.

I det interne blad »Mærsk Posten«, hvor hans tre forgængere i seniorstolen igennem tiderne har sendt vigtige signaler til både internt brug og eksternt brug, lægger Smedegaard Andersen en klar linje i sin første leder.

Der skal tjenes flere penge. Ikke bare i den problemfyldte containerforretning men i hele gruppen.

Smedegaard Andersen lægger fra starten op til et fladere hierarki med sin overskrift »Kære Kolleger«.

Som sædvanligt med udmeldinger fra Esplanaden skal man læse mellem linjerne, hvad der er det egentlige budskab. Og i Smedegaards første leder er der næppe tvivl om, at hensigten er at lægge op til en voldsom forandring i hele gruppen - en revolution. Ikke bare indtjeningsmæssigt men også organisatorisk.

Efter at have noteret sig, at der er en bred accept og vilje til at yde en indsats, hedder det:

»Dette udelukker dog ikke, at der stadig er plads til forbedring. Tværtimod er det vor pligt at hæve standarden hver dag, hvis vi skal beholde vort ry som en virksomhed i verdensklasse.«

»Resultatet (regnskabet, red.) understreger også behovet for forandring i og med, at indtjeningen stadig ikke er tilfredsstillende - hverken for containerforretningen eller for Gruppen.«

Problemerne i containerforretningen har været heftigt beskrevet igennem det seneste halvandet år, men det er nyt, at Mærsk-topchefen heller ikke er tilfreds med indtjeningen i andre dele af den vidtfavnende koncern.

Dermed lægger Nils Smedegaard Andersen op til at fortsætte opstramningen og de organisatoriske ændringer, som containerforretningens topchef Eivind Kolding er i fuld gang med, i hele gruppen.

Præcis hvad det resulterer i, er foreløbig uvist, men Esplanaden har lagt op til, at der først i det nye år kommer en række nye, markante tiltag. Foreløbig er der i det seneste halve år vendt op og ned på ledelsen, både i koncernen og i containerforretningen. Det næste kan være yderligere organisatoriske tilpasninger, medarbejderreduktioner og andre omkostningsbesparelser.

Budskabet til Smedegaard Andersens 110.000 kolleger er, at såfremt der ikke snarest muligt gennemføres en revolution af tankegangen på Esplanaden, så kan konsekvensen blive, at A.P. Møller - Mærsk ikke selv kan skabe sin fremtid. Verdens største rederi skal have redefineret sin egen profil med »styrket kundefokus, bedre forståelse af markedet, effektivisering af interne procedurer...«