Mærsk-topchef frygter ikke for container-rivalernes vokseværk

En opgørelse fra analysehuset Alphaliner viser, at fire af Maersk Lines nærmeste konkurrenter tilsammen får leveret 114 nye skibe i de kommende år. Maersk Line har på nuværende tidspunkt 16 nye skibe i ordrebogen. Den øgede konkurrence i horisonten bekymrer ikke Mærsk-topchef Søren Skou.

Arkivfoto. En større ordre på skibe af Mærsk Lines nærmeste konkurrenter bekymrer ikke Mærsk-topchef Søren Skou. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det skriver dagbladet Børsen.

Selskabets administrerende direktør ryster ikke på hånden over den nuværende udvikling på verdenshavene. Det skyldes primært Mærsks opkøb af Hamburg Süd, hvor containerskibet fik over 100 ekstra skibe og en samlet markedsandel på 19 pct. af det globale containermarked.

»Man bekymrer sig altid om balancen mellem udbud og efterspørgsel. Men hvis vi tager de lidt længere briller på, var den samlede ordrebog i industrien i 2008 på næsten 60 pct. af den samlede kapacitet. Nu er den på 13 pct., så udbud/efterspørgsel-spillet ser meget bedre ud end i lang tid,« siger Søren Skou til dagbladet Børsen.

Ifølge konsulenthuset Seaintell står ledelsen over for et dilemma. På trods af overtagelsen af Hamburg Süd voksede Maersk Lines volumener sidste år blot med 3 pct. mod en global vækst på 5 pct.

»Enten må de reducere deres kapacitet eller få større markedsandele. Ellers harmonerer tingene ikke,« forklarer Lars Jensen, direktør i Seaintell, til avisen.