Mærsk-topchef Der er god vækst på tværs af hele verden

Lavere omkostninger og en solid vækst i verdensøkonomien skal løfte Mærsks resultater i 2018, hvor markedet særligt i starten af året dog vil være mere konkurrencepræget.

»«Søren Skou har opløftende forventninger til 2018 og 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Lavere omkostninger og en solid vækst i verdensøkonomien skal løfte Mærsks resultater i 2018, hvor markedet særligt i starten af året vil være mere konkurrencepræget.

Sådan lyder det fra Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, oven på selskabets regnskab for 2017.

»Vi forventer et bedre resultat i år, og det skyldes, at vi tror på, at vi kan få omkostningerne ned, og fordi vi ser et okay fragtratemarked.«

»Der er en stærk global økonomi. I stort set alle store lande er der god vækst, om det så er USA og Europa eller Brasilien og Vestafrika. Samtidig ser vi, at tilgangen af ny tonnage (skibe, red.) egentlig ser fornuftig ud, når vi lige kommer forbi første kvartal,« siger Søren Skou til Ritzau Finans.

NYE SKIBE I MARKEDET

Den globale flåde af containerskibe bliver forøget i starten af året, hvor flere af rederierne i markedet får leveret nye skibe.

»Set over hele året ser det egentlig fint ud. Så kan man selvfølgelig bekymre sig over, at det meste kommer i starten af året, men tiden må vise, hvad det kommer til at betyde. Det kommer også an på efterspørgslen,« siger Søren Skou.

Mærsk venter i 2018 et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 4-5 mia. dollar mod et overskud på 3,5 mia. dollar sidste år.

Mærsk giver ikke forventninger til, hvordan priserne på containerfragt forventes at udvikle sig, men Søren Skou forventer stigende fragtrater sammenlignet med 2017 på den del af forretningen, der er baseret på faste kontrakter.

TILFREDSSTILLENDE FJERDE KVARTAL

Han erklærer sig tilfreds med udviklingen i fjerde kvartal set i lyset af et hårdt tredje kvartal, hvor sommerens hackerangreb mod Mærsk satte sig i resultaterne.

Mærsk kom ud af fjerde kvartal med et EBITDA-overskud på 844 mio. dollar, hvilket var en stigning fra 605 mio. dollar i samme periode året før.

Det var en mindre skuffelse for analytikerne, der havde ventet et plus på 875 mio. dollar, og indtjeningen kunne også godt have været højere, hvis det ikke havde været for en kraftig stigning i olieprisen, der har kostet på brændstofregningen.

»Der er klausuler i vores aftaler med kunderne, når oliepriserne stiger, men når det sker så hurtigt, så kan vi ikke vælte det over på kunderne i samme fart. Der er en vis forsinkelse,« siger Søren Skou.

Resultaterne i fjerde kvartal var påvirket af et mindre underskud i det opkøbte rederi Hamburg Süd, som indgår i Mærsk-koncernen fra 1. december, men det skal man ikke lægge for meget i, mener Søren Skou.

»Der skal man ikke tage som udgangspunktet for noget som helst. Der er mange forskellige udgifter forbundet med integrationen,« siger han.

Mærsk forventer at kunne hente synergier på 350-400 mio. dollar fra opkøbet af Hamburg Süd med fuld effekt fra 2019, men det får også effekt på resultaterne i år.

»Vi skal nå målet i 2019, men skal derhen af i år,« siger Søren Skou.