Mærsk tæt på ny skibsordre i milliardklassen

A.P. Møller-Mærsk kan være tæt på at lægge en ny milliardordre på et antal store containerskibe. Det skriver shippingavisen Tradewinds med henvisning til anonyme kilder i værftsbranchen.

Foto: Claus Fisker. Mærsk Q1: Pænt overskud i første kvartal BV. : Verdens største containerskib 'Mærsk Mc-Kinney Møller' i Aarhus Havn. Tilstrømningen var stor mandag den 26. august 2013, hvor man på afstand kunne beundrer verdens største containerskib der lå til kajs i Aarhus.
Læs mere
Fold sammen

Ifølge Tradewinds drejer det sig om en ordre på omkring 16 skibe hos værftet Hyundai Heavy Industries, hvoraf de ni vil blive bestilt med de samme, og de syv vil være som optioner.

Skibene bliver dog ikke som tidligere i megastørrelsen: der er tale om skibe på omkring 14.000 tyvefodscontainere (teu) hver, til en pris på 124 mio. dollar stykket. I alt kan der altså være tale om en ordre på 2 mia. dollar, eller 13 mia. kr.

Maersk Line afviser ifølge Tradewinds at kommentere oplysningerne.

I starten af måneden bestilte containerrederiet, der er verdens største, 11 nye skibe, hver især med en størrelse på 19.630 (teu), hos Daewoo-værftet. Prisen lød på 1,8 mia. dollar, svarende til 12,3 mia. kr.

Derudover fik det danske rederi option på yderligere seks skibe i samme størrelsesorden. Den ordre var målrettet den travle og vigtige handelsrute mellem Asien og Europa, hvor de største havne ligger.

Tidligere på året bestilte Maersk Line syv mindre skibe i størrelsesordenen 3600 teu hver. De skal bruges til datterrederiet Seago, der fragter containere mellem mindre europæiske havne.

Maersk Line havde i maj en flåde på omkring 3 mio. teu, bestående af 255 egne skibe (i alt 1,7 mio. teu) og 346 indchartrede skibe (i alt 1,3 mio. teu). Ordrebogen er i øjeblikket på 0,4 mio. teu.

I september 2014 annoncerede rederiet, at det havde brug for i alt 425.000 teu i ny kapacitet i årene 2017-2019, og at det ville kræve nettoinvesteringer på 3 mia. dollar årligt frem til 2019.

Ifølge Tradewinds er der dog indikationer i markedet om, at rederiet vil bestille endnu mere for at fastholde sin markedsandel i et stærkt konkurrencepræget fragtmarked.