Mærsk: Strategien er det altafgørende i ny opdeling

A.P. Møller-Mærsks strategiske gennemgang har medført en opdeling i to nye hoveddivisioner, hvor transport- og logistikselskaberne er i den ene del, og energiselskaberne er i den anden.

Det er den nye strategi, der er det altafgørende, lyder det fra A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, der også er topchef for den nye transportdivision. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Men de ændringer har også medført en stribe justeringer på ledelsesgangene i de forskellige selskaber og hos gruppen som helhed.

Men det er den nye strategi, der er det altafgørende, lyder det fra A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, der også er topchef for den nye transportdivision.

- Jeg ved godt, at ledelsesændringerne og splittet i to løber med alle overskrifterne. Men for mig er det strategien bag, der er det vigtigste. Det er det, der skal få Mærsk tilbage på vækstsporet. Det er det, der skal sikre mest mulig værdi for vores aktionærer, siger Søren Skou på et pressemøde torsdag.

Særligt afgørende i den del af forretningen, som han selv har hovedansvar for - sideløbende med jobbet som topchef for hele butikken - nemlig transportdelen, er det fortsat at drive omkostningerne ned.

Og det kan ske ved i højere grad at samarbejde med den andre selskaber i den del af forretningen - eksempelvis havneforretningen APM Terminals.

- Vi mener, at vi kan fortsætte med at drive omkostninger ud af Mærsk ved at udnytte synergier mellem selskaberne. Vi er langt det mest konkurrencedygtige selskab i vores industri, siger Søren Skou.

Ifølge ham er der i eksempelvis containerrederiet Maersk Line, der er den største del af transportenheden, ikke mulighed for at tage en væsentlig præmie for sine produkter på grund af blandt andet et kæmpe stort udbud.

Og derfor må man skille sig ud på omkostningerne, hvis man som Maersk Line vil vinde markedsandele hvert år. Og det tilsiger den nye strategi - efter at den gamle blot sigtede efter at vokse i samme grad som markedet og derved fastholde sin position.

- Vi skal blive ved med at sikre, at vi har de laveste omkostninger. Ingen kan tage en væsentlig præmie, som det er nu. Og så skal kulturen tilbage til at være en vækstkultur, som vi havde op igennem 80'erne og 90'erne og den første del af 0'erne, siger Søren Skou.

En vigtig del af vækststrategien for Mærsks transportaktiviteter er dog også opkøb. Og ikke køb af mere volumen, men simpelt hen deciderede konsolideringer i sektoren,

- Vi vil gå fra primært at vokse ved at købe nye skibe og containerterminaler til i højere grad at arbejde med opkøb. Der er skibe nok i denne verden, og efterspørgslen er faldet over de seneste fem år, siger Søren Skou.

- APM Terminals er i gang med at bygge en lang række terminaler, og de skal naturligvis bygges færdigt. Men ellers er der fokus på omkostninger og på at få produktiviteten op, fortsætter topchefen.

Sluttelig skal hele forretningen i højere grad digitaliseres, så kunderne kan købe hele den samlede pakke hos Mærsks transportselskab via internettet.

Men det er alt sammen et stort stykke arbejde, som vil tage lang tid, fastslår Søren Skou.