Mærsk står i et vadested med sin bugnende pengetank

Markedet er ikke med A.P. Møller - Mærsk. Fyresedlerne omdeles i stor stil i såvel olie- som shippinggrenen af Danmarks største selskab, der gentager de seneste års hovednummer: Tilskæring. Tilbage er spørgsmålet, hvor skal væksten komme fra på langt sigt?

Majestic Mærsk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Axel Schütt

Det var svært ikke at være imponeret, da »Majestic Maersk« i sommeren 2013 lagde til ved Langelinie i København. Besøgstallene vidnede om, at verdens på det tidspunkt største containerskib var en kilde til stolthed ikke bare i A.P. Møller - Mærsk, men også i Danmark. Topchef Nils Smedegaard Andersen stillede op til fotografering ved skibet, og to måneder senere kunne det lyseblå konglomerat sætte trumf på med en opjustering af sit regnskab.

Containerforretningen med »Majestic Maersk« i folden gik bedre end ventet.

Fredag skal Nils Smedegaard Andersen gentage øvelsen at fremlægge et kvartalsregnskab, men de seneste ugers børsmeddelelser fra konglomeratet har allerede afsløret, hvad regnskabet kommer til at vise: Mærsk presses af markedsfoldene inden for såvel olie som shipping. Maersk Line har nedjusteret, Maersk Oil skal fyre hver tiende, og onsdag annoncerede førstnævnte så, at man nedlægger 4.000 stillinger – svarende til hver sjette medarbejder.

De to største forretningsben står med andre ord i et svært marked, hvilket i øvrigt ikke er væsentligt anderledes for Maersk Drilling og APM Terminals. Det er altsammen uden for Mærsks hænder, hvordan markedet udvikler sig, men det er derimod Esplanadens opgave at tilpasse sine udgifter til markederne.

Analytikerkorpset har indtil nu kun haft roser tilovers for ledelsen i A.P. Møller - Mærsk. Her har man med sikker hånd tilpasset forretningen. Onsdagens tilpasningsøvelse i Maersk Line er ingen undtagelse.

»Det er positivt. Det er en direkte reaktion på den nedjustering, man kom med tidligere, og det viser rettidig omhu i Mærsk. Man er nødt til at reagere på den markedssituation, som man står i, og det har man også været god til at gøre,« siger senioranalytiker hos Nykredit Markets Ricky S. Rasmussen.

»Der er ingen tvivl om, at gruppen er udfordret på alle fire hovedområder. Det er en udfordrende situation, men det er ikke en katastrofal situation, for man har rettet så meget til inden, at man er lønsom på alle områder, og man er også pænt lønsom.«

Ingen bedring i sigte

Den helt store udfordring, der i går fik Maersk Line til at skære til, er de historisk lave fragtrater. Det danske selskab har haft held til at presse raterne op i slutningen af oktober, men den brede forventning er, at det bliver et meget kortvarigt pusterum for containerforretningen. Grundet overkapacitet og manglende efterspørgsel i verdensøkonomien fortsætter fragtraterne formentlig ned.

»Alene på grund af flådeudviklingen tror vi, at de lave rater bliver langvarige. Der bliver bestilt skibe med arme og ben, og der er næsten ingen chance for, at man kan blive reddet af efterspørgslen,« siger Mærsk-analytiker hos Jyske Bank, Frans Høyer, der bakkes op af Ricky S. Rasmussen. Han øjner ikke just det store vækstpotentiale det kommende år:

»Når vi ser frem mod 2016, så kan det blive svært at løfte til 2015-niveau. Nu har Mærsk fået fragtratestigningerne igennem, og det er positivt, men mit bud er stadig, at vi kommer til at se yderligere fald inden for de næste uger,« siger han.

2016 bliver formentlig heller ikke året, hvor Mærsks andet hovedbrud, den lave oliepris, løses. En tønde Brent-olie har efterhånden fundet et stabilt leje på omkring de 50 dollar, men det er kun cirka halvdelen af, hvad Maersk Oil og andre olieselskaber fik for lidt over et år siden.

A.P. Møller - Mærsk har som konglomerat historisk kunnet hente på både gynger og karruseller, men begge forlystelser bumper formentlig i det kommende år.

»Det er ærgerligt nok, når nu man har et konglomerat. Oliepris- og ratefaldet hænger lidt sammen, idet det er den globale økonomi, som styrer begge dele. Men at der lige er sammenfald mellem faserne, det er da uheldigt, og man mister den stabiliserende effekt lige for tiden,« siger Frans Høyer fra Jyske Bank.

Vækst efterlyses

Med de ugunstige markedsvilkår inden for både olie og shipping, eroderes det organiske vækstpotentiale naturligt i koncernen, og spørgsmålet om konglomeratets fremtidige vækst rejser sig igen. Det sker ikke mindst set i lyset af, at Mærsk-koncernen sidder på en af de bedst polstrede pengekasser i erhvervsdanmark.

»Pointen er, at de har skåret ned og solgt fra, men også at de skal ekspandere igen på et tidspunkt, og det er der ikke nogen kendt plan for,« siger aktieekspert Lau Svenssen fra Aktieinfo.

»Det overordnede strategiske problem er, at Mærsks aktiviter alle relaterer sig til shipping og olie. Så det langsigtede problem bliver at finde et helt nyt marked, som ikke har noget med olie og shipping at gøre.«

Det er dog ikke en æske, som A.P. Møller - Mærsk indtil nu har villet åbne for offentligheden. Men spekulationerne er vokset i løbet af 2015.

Der har f.eks. tidligere været spekuleret i, om A.P. Møller - Mærsk ville overveje et femte forretningsben, efter at koncernen i sit årsregnskab for 2014 skrev, at væksten både kunne skabes inden for de eksisterende forretningsområder eller i helt nye. Fra Esplanaden lød det dog, at man ikke umiddelbart overvejer at investere i nye forretningsområder.

Med til at nære spekulationerne er også Mærsks iver efter at holde på pengene. Investorene har ved flere lejligheder plæderet for, at de bør få del i den store pengetank, hvilket skete så sent som ved Mærsks generalforsamling i marts. Dengang holdt bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen hårdt på pengekassen med et argument, der signalerede udsigt til opkøb:

»Det er utroligt vigtigt, at vi påtager os den forpligtelse ikke at malke virksomheden på den korte bane, men også at investere i virksomheden. Vi skal om 25 eller 50 år have en virksomhed, der vokser. En virksomhed, der ikke investerer og bare udlodder penge, går i stå,« sagde bestyrelsesformanden.

Spørgsmålet er, hvor pengene skal gøre gavn. Pengene kan meget vel blive sendt på arbejde inden for oliedivisionen, hvor Mærsk ved flere lejligheder har erklæret sig interesseret i at købe op. Hverken Jyske Banks eller Nykredits analytikere tror dog, at opkøb i olien ligger lige for.

»Jeg tror ikke, at udfordringerne i Maersk Line kommer til at påvirke strategien i Maersk Oil. Problemet inden for olie er i øjeblikket, at købers pris ikke er den samme som sælgers. Når der kommer mere realisme ind i sælgernes prissætning, så tror jeg også, at Maersk Oil vil ud at vurdere, hvor man kan blive større henne,« siger Ricky S. Rasmussen, hvis analyse deles af Frans Høyer i Jyske Bank:

»Der er for stor afstand mellem køber og sælger i øjeblikket, så jeg tvivler på, at der bliver aktion på det område for nærværende. Opkøb af egne aktier er en god måde at agere på i en situation, hvor man har en god forretning og et godt cash flow. Ellers skulle de investere i noget helt, helt nyt, men det er svært at se, hvad det skulle være,«

A.P. Møller - Mærsk aflægger kvartalsregnskab på fredag.

Læs mere