Mærsk sparer 70 mio. på forsikringer

Ved at oprette et internt forsikringsselskab, har rederiet nedbragt udgifterne til forsikring markant. Det koster samtidig forsikringsbranchen en tabt omsætning på 600 millioner kroner.

Mærsk-gruppen har sparet 70 mio. kroner årligt på at oprette et internt forsikringsselskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: ADAM WARZAWA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

A.P. Møller-Mærsk har ved at oprette et internt forsikringsselskab kunne reducere deres forsikringspræmie med 600 millioner kroner om året. Efter at have afholdt de omkostninger, forsikringsselskaberne tidligere klarede, er nettobesparelsen på hele 12 mio. dollar - ca. 70 millioner kroner, skriver Børsen.

Forsikringspræmien på at have verdens største containerskibsflåde, olierigge, slæbebåde og meget andet løber, som man sikkert kan forestille sig, ret hurtigt op i mange penge.

To milliarder kroner kostede det A.P. Møller-Mærsk om året, indtil de i 2012 oprettede et internt forsikringsselskab med tre medarbejdere, der ved hjælp af koncernens store balance selv kan absorbere meget risiko internt.

I stedet for at betale store præmier til forsikringsselskaberne, benytter Mærsk dem til serviceopgaver.

"Vi baserer en del på outsourcing, blandt andet hos forsikringsselskaberne. De får i stigende grad serviceopgaver frem for risikopræmier. Opgaverne går dels på at forbedre risikoen, dels på selve driften med udstedelse af policier i alle lande, bistand til skadesbehandling og fastsættelse af priser. På de områder læner vi os op ad forsikringsselskabernes kompetence," siger Lars Henneberg, chef for Maersk Insurance og risikostyringen i Mærks-gruppen, til Børsen.

Og Mærsk er ikke alene, for en række af de største selskaber herhjemme har i de senere år oprettet interne forsikringsselskaber. Det gælder ifølge avisen eksempelvis Carlsberg, Danish Crown, DONG, TDC, Arriva, Lundbeck og DSV.

I forsikringsbranchen indrømmer man, at det koster på toplinjen og glæder sig over, at det trods alt ikke er mange virksomheder, der har størrelsen til at håndtere forsikring internt.