Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
- Over det seneste årti har forretningsklimaet på Stillehavet været udfordrende, og det samlede område har givet uprofitable resultater i ni af de sidste ti år, hvilket får nogle til at stille spørgsmålstegn ved den langsigtede sundhed, skriver Maersk Line.
- Det mangeårige nedadgående pres på profitabiliteten i Stillehavet udgør en alvorlig risiko for serviceniveauet. Vi vil ikke føre an, men satser på at Transpacific Stabilization Agreement (rederisamarbejde, red.) vil håndtere den udfordring til fordel for alle interessenter, fortsætter rederiet.
Helt konkret lukker rederiet i januar to ruter: TP5 mellem en række havne i Kina, Sydkorea, Japan og USA, samt Taiwan Express mellem Taiwan og Californien. Kunder på ruterne vil i stedet blive betjent med det nylancerede øst-vest-netværk, skriver Maersk Line, som efter nytår starter 2M-samarbejdet med det schweizisk-italienske rederi, MSC.
Samtidig har Maersk Line varslet ratestigninger netop fra Asien til USA og Canada, skriver branchemediet Journal of Commerce.
En kombination af generelle ratestigninger og højsæsontillæg gør, at prisen på ruten skal stige med henholdsvis 860 dollar per tyvefodscontainer og 1000 dollar per fyrrefodscontainer med effekt 15. januar. I forvejen har Maersk Line - og de 14 andre rederier i Transpacific Stabilization Agreement - lanceret en rateforhøjelse i samme historisk store størrelsesorden med effekt 15. december.
Spotraten fra Shanghai til den amerikanske vestkyst lå på 1825 dollar per fyrrefodscontainer sidste uge ifølge tal fra SCFI-indekset.