Mærsk-skibe udledte 8,2 millioner ton CO2 i 2018 i europæisk farvand

Den danske containergigant A. P. Møller - Mærsk udledte i 2018 8,2 millioner ton CO2 på ruter i europæisk farvand. Det placerer Mærsk på en andenplads over shippingbranchens største syndere.

Mærsk er i en ny rapport placeret som verdens næstmest forurenende rederi, når man ser på aktiviteter inden for Europas grænser. Førstepladsen indtages af Mediterranean Shipping Company, der er Mærsks største konkurrent, så Søren Toft, der indtil for kort tid siden var driftdirektør i Mærsk, og som nu har takket ja til en stilling som topchef hos MSC, står over for en stor opgave. Arkivfoto: REUTERS/Phil Noble Fold sammen
Læs mere
Foto: Phil Noble

I oktober fortalte John Kornerup, der er Mærsks chefrådgiver i klimaspørgsmål, til Berlingske, at rederiet med sin nye klimaplan har nået en milepæl i rederiets historie. I 2030 begynder udskiftningen af den 730 skibe store flåde, tre nye brændstoffer skal tages i brug, og i 2050 skal hele Mærsk-flåden være CO2-neutral.

Og det bliver noget af en opgave, for mens klimatopmødet COP25 netop bliver afholdt i Madrid, er det kommet frem, at Mærsks 335 skibe, der opererer inden for europæisk farvand, i 2018 udledte 8,2 millioner ton CO2.

For at forstå størrelsen af det tal, som Mærsk altså udledte i 2018, så kan det nævnes, at regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet med finanslovsaftalen for 2020 har som ambition at nedbringe drivhusgasudledningen i 2030 med mindst 0,5 mio. ton CO2-ækvivalenter på nationalt plan.

Med sine 8,2 millioner ton står Mærsk for 18,6 procent af shippingbranchens samlede udledning ifølge en ny rapport. Det gør det danske rederi til verdens næstmest forurenende inden for Europas grænser.

Mærsk er bedre end rivalen

De 8,2 millioner ton, som Mærsk udledte det seneste år, er ganske vist væsentligt mindre end den mængde, som rivalen Mediterranean Shipping Company (MSC), der indtager den kedelige førsteplads, udledte i 2018.

De 362 MSC-opererede skibe udledte nemlig 11 millioner ton CO2 i 2018. Dermed får Søren Toft, der tidligere har været driftsdirektør i Mærsk, lidt af en opgave for sig, når han næste år overtager stillingen som topchef hos MSC.

I november kom det frem, at Søren Toft skal være topchef hos Mærsk-rivalen MSC. Skiftet sker efter 25 år hos det store danske rederi. Kort efter Søren Tofts udmelding mistede Mærsk endnu en af sine helt store profiler, da Carolina Dybeck Happe også har valgt at sige farvel til det danske rederi for i stedet at træde til som finansdirektør i industrikonglomeratet General Electric i Boston Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

I sammenligningen er det dog værd at bemærke, at Mærsks største arbejdsområde slet ikke befinder sig inden for europæisk farvand – det er derimod på ruter i Stillehavet.

Mærsks største berøringsflade er dermed slet ikke talt med i det regnestykke, der placerer det danske rederi på andenpladsen over rederibranchens største syndere – her har man nemlig kun medtalt ture, der enten starter, slutter eller udelukkende befinder sig i europæisk farvand.

Top ti over mest forurerende virksomheder i EU

Det er tal fra NGOen Transport & Environment, der i en ny rapport placerer Mærsk på andenpladsen som det næstmest forurenende rederi inden for de europæiske grænser.

I rapporten fremgår det også, at Mærsks største konkurrent, MSC, ikke bare indtager den kedelige plads som branchens nr. ét, når det gælder udledning af CO2, men samtidig også placerer sig blandt samtlige brancher som den ottende mest forurenende virksomhed, der opererer inden for Europa.

De øverste ti pladser på listen fra Transport & Environment, hvor alle brancher i princippet er samlet, har ellers tidligere kun været besat af kulfyrede kraftværker.

Kuldominansen er stadig ikke til at komme uden om, men tiendepladsen besættes også af en udefrakommende – her finder man nemlig Ryanair.

Og mens listen altså viser, at kraftværkerne stadig er de helt store CO2-udledere, så påpeger Financial Times, at resultatet også viser, at der er brancher, som midt i klimadebatten alligevel har formået at holde sig under radaren, når det gælder det fælles mål om at nedbringe mængden af CO2, der er stadfæstet i Paris-aftalen.

Her står shipping nemlig udenfor. Og det på trods af, at skibe, der sejlede til og fra Europa, tilsammen udledte mere end 139 millioner ton CO2 sidste år. Sammenligner man det tal med landenes nationale udledning, så svarer branchens udledning til at være EUs ottende største CO2-udleder.

Det kan undre, at shippingbranchen står uden for det fælles mål om at nedbringe CO2-udledningen, når nu branchen står for 90 procent af alle transporterede varer globalt. Det gør det svært ikke at komme uden om det aftryk, som branchen sætter på CO2-regnskabet.

Ser man på det globale CO2-regnskab, så kan man også spore hele tre procent af udledningen direkte til rederierne.

Men selvom shippingbranchen altså ikke er en del af Paris-aftalen, så betyder det ikke, at man sidder på hænderne længere. Mærsk har som tidligere skrevet nemlig lavet sin egen klimaplan, der skal være i hus i 2050 – 20 år efter Paris-aftalen. Den noget lange tidshorisont skyldes blandt andet, at man endnu ikke helt ved, hvordan man bedst kommer uden om brugen af den tunge olie, der gennem godt 100 år har været det foretrukne brændstof.

»Vi har sat os et mål om at være CO2-neutrale i 2050. Derfor ved vi, at vi skal have helt nye teknologier og helt nye brændstoffer. Udfordringen er, at det endnu ikke er klart, hvilket brændstof der egner sig bedst til at tage over i skibsfarten,« sagde John Kornerup, chefrådgiver i klimaspørgsmål hos Mærsk, til Berlingske i oktober.

Her forklarede han, at man hos det danske rederi har valgt at fokusere på tre brændstoffer: Alkohol (ætanol og metanol), biogas og ammoniak. Batterier og brændselsceller er ikke udelukket, men det vil ikke få samme opmærksomhed som de andre brændstoffer.

Dog har man ikke endeligt besluttet sig for, hvordan man hos Mærsk vil nå målet om at være klimaneutrale i 2050.