Mærsk-skib har tabt 750 containere i hård storm i Stillehavet

Hård storm får et Mærsk-skib til at tabe 750 containere. Uheldet er den seneste af flere hændelser, der er opstået i usædvanligt dårligt vejr i Stillehavet.

Et Mærsk-skib har tabt 750 containere i Stillehavet. Her et containerskib fra konkurrenten MSC, der i 2019 tabte 270 containere i Nordsøen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Handout/Reuters/Ritzau Scanpix

Et containerskib fra Maersk Line har tabt omkring 750 containere på en sejlads mellem Kina og USA. Det er den seneste af flere hændelser, hvor der er mistet fragt for hundrede millioner af dollar, skriver The Wall Street Journal.

Containerskibet Maersk Essen, der har en kapacitet på 13.000 containere, måtte 16. januar se cirka 750 containere falde over bord cirka halvvejs mellem den kinesiske by Xiamen og Los Angeles.

»Alle besætningsmedlemmer er i sikkerhed, og en gennemgang af fragten er nu i gang, mens skibet fortsætter sin rejse. Vi ser det her som en alvorlig situation, som vil blive undersøgt hurtigt og grundigt,« skriver Mærsk i en udtalelse ifølge avisen.

Uheldet skete, efter at flere andre containerskibe har tabt adskillige containere i de seneste måneder. I november mistede et skib fra det Singapore-baserede Ocean Network Express 2.000 containere, da skibet ramte en storm ud for Hawaii på en rejse mellem Yantian i Kina og Long Beach ved Los Angeles. Skibet nåede til sidst frem til Kobe i Japan, hvor det nu er under reparation. Den hændelse betyder, at der anslået er mistet værdier for et beløb på godt 1,3 milliarder kroner.

En vinter med mange episoder

Det er ellers sjældent, at hårdt vejr får containere til at rive sig løs, men denne vinter har der særligt i Stillehavet været flere episoder, hvor skibe har tabt containere.

I begyndelsen af året mistede et skib fra det israelske rederi Zim 76 containere på en tur fra Sydkorea til Nordamerika. 31. december tabte et skib fra Taiwans Evergreen omkring 40 containere ud for Japans kyst.

Ifølge The Wall Street Journal kigger ingeniører nu på, hvad årsagerne er. Forklaringen kan være fejl i de låsesystemer, som skal holde containere på plads, men problemerne kan også skyldes, at skibene bliver pakket med titusindvis af containere, som kan gøre dem mere ustabile.

Ifølge myndighederne kan det være en mulighed at installere sensorer, som kan advare besætningen i god tid.

»Jo højere man pakker containerne, jo større er de kræfter, der kan påvirke skibene i bølgerne. Det kan være en medvirkende faktor,« siger Lars Jensen fra konsulenthuset SeaIntelligence Consulting til avisen.

Det anslås, at der er blevet tabt 3.000 containere inden for de sidste to måneder. Ifølge brancheorganisationen The World Shipping Council blev der mellem 2008 og 2019 tabt 1.382 containere i gennemsnit om året.