Mærsk sender succesfuld opfindelse på markedet

Den danske rederigigant Mærsk har stor intern succes med ny opfindelse, og går nu på verdensmarkedet for at udnytte den kommercielt i en satsning, der ifølge eksperter sender en klar signalværdi om større grad af innovation hos konglomeratet.

Foto: Thomas Lekfeldt.
Læs mere
Fold sammen

Maersk Fluid Technologies er selskabet bag den nyudviklede teknologi, der genbruger motorolie, og årligt sparer Mærsk for 110 mio. om året i driftsomkostninger på 170 skibe.

I et skridt, der ifølge institutdirektør for DTU Mechanical Engineering, Henrik Carlsen, er utraditionelt og usædvanligt for branchen, sælger rederigiganten nu teknologien til verdensmarkedet, der potentielt består af 15.000 store skibe. Det skriver Børsen.

»Ambitionen er, at teknologien vil slå bredt igennem i industrien. Inden for de næste fem år skal udstyret kunne findes om bord på 10-20 pct. af verdens skibe inden for for de segmenter, det passer til«, siger Jens Byrgesen, administrerende direktør i Maersk Fluid Technology, til Børsen.

Stig Frederiksen, Mærsk-analytiker i finanshuset Nordea, ser tydeligt den forretningsmæssige logik ved at gå et skridt op i værdikæden og mener, det også er et tegn på mere innovation i Mærsk.

»Det er en win-win situation for Mærsk, at man selv kan spare penge, og at man samtidig kan tjene på at sælge produktet. Det er en grundene til, at de har kunnet opnå bedre indtjening, end vi ellers ser i industrien«, siger Stig Frederiksen til Børsen.