Mærsk satser på den ny middelklasse

Den såkaldte globale krise er nærmere en regional krise, siger Nils Smedegaard Andersen. Væksten på de ikke-vestlige markeder bliver stadig vigtigere for den danske koncern.

A.P. Møller - Mærsk hovedsæde på Esplanaden. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SKT. PETERSBORG: Hvis man et øjeblik løfter blikket fra de europæiske breddegrader, så er der ingen grund til krisestemning. I hvert fald ikke, hvis man spørger Mærsk-chef Nils Smedegaard Andersen. Han forudser en vigende rolle til de »modne markeder«, mens de nye økonomier i Asien, Afrika, Latinamerika og Rusland vil løfte den globale økonomi.

»Verden vil se vækst. Det antal mennesker, som kommer ind i middelklassen globalt har aldrig været større. Der er milliarder af mennesker, som er villige til at yde en indsats for at skabe sig bedre levekår, og dermed også bedre vilkår for handel og produkter. Den kraft for at få verdensøkonomien til at vokse er stærk,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Den stigende efterspørgsel i vækstøkonomierne betyder også, at den globale shippingkoncern i stigende grad vil vende sig mod de nye markeder, siger Mærsk-chefen. Her er væksten ifølge ham så solid, at det er misvisende overhovedet at tale om en »global økonomisk krise«.

Udviklingsøkonomierne buldrer frem

»For mig at se er ordet global økonomisk krise en opfindelse, som er gjort i de vestlige kapitalmarkeder. Der har jo ikke været nogen krise i Kina. Der har ikke været nogen krise i Indien, Afrika eller i Latinamerika,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Han påpeger, at A.P. Møller - Mærsk nu har 40 procent af sine ansatte i udviklingsøkonomierne.

»Den såkaldte globale krise er jo de udviklede markeder, hvor der er en ugunstig demografisk situation, hvor velstanden er høj, hvor konkurrenceevnen er lav, og hvor den offentlige sektor er blevet uforholdsmæssigt stor. Det er de lande, der er i krise. Det er jo ikke verden som sådan,« siger Nils Smedegaard Andersen, mens nyheder om rystelser i den græske økonomi ramte nyhedsbureauerne.

Imens deltog Mærsk-chefen i går i Ruslands største erhvervskonference, det økonomiske forum i Skt. Petersborg.

Rusland er ifølge ham et eksempel på uudnyttede muligheder i Danmarks nærområde. Mærsk Line åbnede sidste år en ny rute fra Latinamerika til netop Skt. Petersborg. Også nye containerterminaler i Rusland kan komme på tale.

»Såvel Skt. Petersborg som Sortehavet som den asiatiske del af Rusland vil have stigende import og eksport af varer. Så alle disse områder er sådan set interessante set fra det synspunkt,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Det betyder dog ikke, at de traditionelle markeder i Vesteuropa, Japan og Nordamerika ikke fortsat vil dominere store dele af den globale økononi, understreger han. Men deres andel vil falde.

»De modne markeder vil fortsat være vigtige, men de vil andelsmæssigt afgive til Asien, men også til Latinamerika og Afrika. Man kan sige, at middelklassen her bevirker, at der vil komme mere og mere handel,« siger Nils Smedegaard Andersen.