Mærsk satser på Afrika og Latinamerika

Mere trafik vil fremover udgå direkte fra Asien, siger topchef.

Containertrafik til Afrika og Latinamerika vil vokse i omfang, spår Maersk Line. Foto: Nic Botha, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Afrika og Latinamerika er de markeder, som i den nære fremtid skal sejle væksten hjem til A.P. Møller-Mærsk, verdens største containerrederi, og det vil ske med udgangshavne i Asien.

Det siger Eivind Kolding, topchef for Maersk Line, til finansavisen Financial Times. Hidtil har Maersk Line især transporteret varer fra Asien til Europa og Nordamerika, mens Afrika og Latinamerika er blevet betjent af skibe, der har sejlet i pendulfart til og fra de større havne på hovedruterne.

Stor stigning ebber noget ud

Efter et kriseår i 2009 er der i 2010 igen kommet vækst i rederibranchen, om end det ebber lidt ud igen.

Læs også: Mærsk-medarbejdere grebet i svindel

»Det er i vesten og i de gamle økonomier, at der er et vækstproblem. Det er ikke i resten af verden,« siger Eivind Kolding, som derfor vil tilpasse skibsnettet, så mere trafik vil gå direkte fra Asien til Afrika og Latinamerika.

Det vil ske med nye skibe, som kan klare de mindre havne, og dermed også har mindre last om bord. Dermed får de to mellemlastestationer - Algeciras i Spanien og Salalah i Oman - mindre betydning fremover.

A.P. Møller-Mærsk-koncernen oplevede i første halvår 2010 en stigning i transportmængderne på 12 procent til Afrika og på 18 procent til Latinamerika, hvor væksten mellem Asien og Europa kun var på fem procent.

Skibe tages ud

Maersk Line vil dog også drosle ned på flåden.

Læs også: Mærsk finder mere olie i Nordsøen

»Der vil simpelt hen være for stor kapacitet på markedet, så vort svar er, at vi tager nogen kapacitet ud fra begyndelsen af oktober,« siger topchefen til Financial Times.