Mærsk sælger Dansk Supermarked til Salling

Danmarks største detailhandelskæde sælges ud af Mærsk-gruppen til samarbejdspartneren Salling Gruppen. Den samlede værdi er opgjort til 41 milliarder kroner, og Dansk Supermarked vender tilbage til sine rødder.

Dansk Supermarked  - med blandt andet Netto, Føtex og Bilka - overtages af F. Salling i en manøvre, der giver A.P. Møller - Mærsk en avance på omkring 14 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver Salling Gruppen, der overtager Dansk Supermarked. Som Berlingske Business skrev i oktober, har A.P. Møller - Mærsk pønset på at finde en køber til Dansk Supermarked, og Danmarks største detailkoncern har nu skiftet hænder.

Salling Selskaberne køber 48,68 procent af aktierne i Dansk Supermarked A/S og 18,72 procent af aktierne i F. Salling A/S. Fem år efter transaktionens afslutning har Salling Selskaberne en option på at købe de resterende 19 procent af aktierne i Dansk Supermarked Gruppen ejet af A.P. Møller – Mærsk, og A.P. Møller – Mærsk har en option på at sælge de resterende aktier i Dansk Supermarked Gruppen.

Med andre ord øger Salling-fonden sin ejerandel i Dansk Supermarked fra 32 procent til 81 procent, mens A.P. Møller-Mærsk nedbringer sin aktieandel i Dansk Supermarked fra 68 procent til 19 procent. Ejerskabet af de 49 procent af aktierne overdrages til Salling-fondene. Det er en handel mellem eksisterende ejere, og handlen betyder altså, at Salling-fondene nu bliver majoritetsaktionær med en ejerandel på 81 procent.



Den samlede værdi for Dansk Supermarked Gruppen er opgjort til 41 milliarder kroner. Dermed får A.P. Møller - Mærsk et nettoprovenu på omkring 17 milliarder kroner modsvarende en regnskabsmæssig gevinst på omkring 14 milliarder kroner.

Flere analytikere har haft svært ved at forestille sig en mulig køber af Dansk Supermarked, men det problem er altså løst ved at sende koncernen tilbage til rødderne.

»Det er et godt tidspunkt for A.P. Møller - Mærsk at overdrage ejerskabet til Salling Selskaberne. Dansk Supermarked har gennem de seneste to år gennemført en revitalisering og har en stærk fremadrettet plan. Det går godt, og virksomheden er på vej frem i såvel Danmark som internationalt,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Det har ifølge en meddelelse været en del af aktionæroverenskomsten mellem de to parter, at skulle A.P. Møller - Mærsk på et tidspunkt ønske at træde ud af ejerskabet, skulle det drøftes med Salling Selskaberne.

»Vi har haft en eksklusiv dialog med Salling Selskaberne om ejerskabet. Det rette langsigtede ejerskab har ligget os meget på sinde, og bl.a. derfor bliver vi som medejere over en fem-årig periode. Det har været et godt og konstruktivt forløb, der bekræfter det gode samarbejde, vi har haft gennem årene,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesmedlem i Salling Selskaberne, har forestået forhandlingerne på vegne af Salling Selskaberne.

»Vores ambition for Dansk Supermarked er fortsat vækst til glæde for kunder, medarbejdere og ejere. Aftalen afslutter enhver spekulation om ejerskabet, og vi kan nu fokusere fuldt ud på forretningen og vores ambition om at skabe en dansk detailvirksomhed i verdensklasse,« siger Jens Bjerg Sørensen.

Det var Salling, der i sin tid stiftede Jysk Supermarked, som så blev til Dansk Supermarked. I 1960 åbnede Herman Salling Føtex, som var Danmarks første supermarked. I dag sidder Dansk Supermarked på over 1.200 butikker i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen.

Læs også: Stor analyse af dansk dagligvarehandel