Mærsk-rival ser fortsatte tab i første halvdel af 2010

Singapore-rederiet Neptune Orient Lines, der er en direkte konkurrent til Maersk Line, kom ud af 2009 med et underskud på 4 milliarder kr. Og trods bedre fragtrater venter rederiet også tab i første halvdel af 2010. (Opdateret kl. 11.36)

Mærsks redericontainer-rival Neptunes Orient Lines har haft et hårdt 2009. Foto: Bernd Otten Fold sammen
Læs mere
Foto: BERND OTTEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som de fleste andre rederier er Neptune Orient Lines (NOL) blevet hårdt ramt af den globale krise på fragtmarkedet. I 2009 faldt omsætningen med 30 pct. til 6,5 milliarder dollar, eller 35,2 milliarder kr., mens bundlinjen gik fra et plus på 83 mio. dollar i 2008 til et minus på 741 mio. dollar i 2009.

De sidste tre måneder af 2009 viste dog en vis forbedring i indtægterne. Omsætningsfaldet blev begrænset til 12 pct. sammenlignet med samme periode i 2008, mens underskuddet steg med 42 pct. til 211 mio. dollar.

Venter fortsat underskud

Rederiet, der er det største containerrederi i sydøstasien, kunne fortælle om et fald i fragtraterne på 28 pct., der dog til dels blev opvejet af flere fragter.

Da Neptune præsenterede sit resultat for tredje kvartal sagde rederiet, at man også ventede tab i første halvdel af 2010. Nu siger selskabet, at der er forbedringer i både fragter og fragtpriser i begyndelsen af 2010, men at der fortsat er store risici, specielt i forhold til brændstofpriser og vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt efterspørgslen på containerfragt vil fortsætte med at stige.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg venter koncernchef Ron Widdows derfor samlet set, at Neptune fortsat vil komme ud af første halvdel af 2010 med et underskud, hvilket alt andet lige ikke tyder specielt positivt for A.P. Møller - Mærsks containeraktiviteter.