Mærsk producerer interview for JP

Jp.dk valgte at vise et webtv-interview med Mærsk-chef, Nils Smedegaard Andersen, der var produceret af Mærsk selv. Ritzau droppede samme interview, fordi det var for ukritisk.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Mærsk forleden morgen fremlagde et halvårsregnskab med et historisk underskud på tre milliarder kroner, fremsendte koncernen samtidig et færdigredigeret interview med koncerndirektør Nils Smedegaard Andersen, som svarede på spørgsmål vedrørende regnskabet.

Først senere på dagen var der mulighed for medierne selv at tale med direktøren.

På Ritzaus Bureaus valgte man imidlertid ikke at udsende det Mærsk-producerede interview.

– Som udgangspunkt foretrækker vi altid at stille spørgsmålene selv. Og det kunne vi ikke her. Derfor foretrak vi at vente, indtil vi selv kunne få fat på direktøren, siger Ritzau/RB-Børsens nyhedschef, Søren Funch, til Journalisten.dk

På Jp.dk’s tv-redaktion var holdning til interviewet en anden.

– Mærsk er svært tilgængelige, og vi ville selv have svært ved at få et interview. Derfor valgte vi at bringe noget af klippet, hvor han svarer på et relevant spørgsmål, siger tv-chef Jacob Bendixen Andersen, der sammenligner interviewet med en pressemeddelelse.

– Det er meget nyt, at vi gør det. Og det er noget, vi skal diskutere hver gang, vi får det tilbudt. Det er klart, at det er et problem, hvis det bliver en tendens. Vi vil ikke gøre det hver gang, men har altså gjort det nu. Vi har vurderet, at det klip, vi viste, er okay, siger han til Journalisten.dk

Jp.dk har klippet i indslaget, lagt speak på samt skrevet, at der er tale om billeder fra Mærsk.

Se indslaget med Nils Smedegaard Andersen her

ac