Maersk-problemer kan få store konsekvenser

Det er helt afgørende for A.P. Møller - Mærsk at få løst sikkerhedsproblemerne i Maersk Supply Service, mener analytikere.

Det er ikke kun af hensyn til søfolkene og miljøets sikkerhed, at det haster med at få styr på sikkerheden i Maersk Supply Service. Selskabets skibe er på kontrakter for en række af verdens største olieselskaber, og hvis sikkerheden ikke er i top, kan selskabet risikere at miste kontrakter for store millionbeløb.

De store olieselskaber har skærpet fokus på sikkerhed yderligere efter BPs tragiske Deepwater Horizon-ulykke i Den Mexicanske Golf sidste år, og hos den norske oliekæmpe Statoil, der har kontrakter med Maersk Supply, er meldingen klar.

»Vi kræver, at leverandører følger koncernens standarder med hensyn til koncernintegritet og socialt ansvar, og at de underskriver en erklæring som bekræftelse på det. Vi følger også aktivt op på leverandører på møder og i projekterne, for at identificere forbedringstiltag og eventuelle afvigelser,« siger talsmand Morten Eek fra Statoil, der dog ikke ønsker at kommentere den konkrete sag med Maersk Supply, som Statoil kun kender gennem Berlingskes artikler den seneste uge.

Og at sikkerhed er den absolutte topprioritet, når der indgås kontrakter med olieselskaberne, understreges også af Peter Sand, der er analytiker i den internationale shippingorganisation Bimco.

»Sikkerheden står allerhøjst, når de store olieselskaber indgår kontrakter. Besætningens sikkerhed og skibenes standard er afgørende for at imødegå, at der ikke kan ske katastrofer, og det gælder for alle, der er involveret i offshoreaktiviteter,« siger Peter Sand.

Altafgørende for koncernen

Jacob Pedersen, der som aktieanalytiker i Sydbank har fulgt A.P. Møller Mærsk tæt gennem mange år, mener, at det er »altafgørende« for Mærsk at have styr på sikkerheden også i økonomisk øjemed.

»Det er altafgørende, at man får sat ind, hvis sikkerheden halter på vigtige områder, og at Mærsk ikke springer over, hvor gærdet er lavest. Det kan være altødelæggende for den samlede koncern at slække på sikkerheden,« siger Jacob Pedersen.

Han mener, at de sikkerhedsproblemer, som Berlingske har dokumenteret de seneste dage, viser, at der er noget at arbejde med for Maersk Supply Service. Og et stærkt omdømme på sikkerhedsfronten er ikke alene afgørende for Maersk Supply, men også de øvrige shippingaktiviteter i koncernen som containerrederiet Maersk Line og tankrederiet Maersk Tankers.

»Det er et område, hvor Mærsk nyder stor respekt blandt kunderne, og den kan Mærsk ikke holde til, at der bliver sået tvivl om,« siger han og tilføjer, at det er hans klare fornemmelse, at sikkerhedsniveauet generelt er meget højt i A.P. Møller Mærsk.

Også Stig Frederiksen, der er aktieanalytiker i Carnegie, mener, at det er hele koncernens omdømme, det handler om.

»A.P. Møller Mærsk brander sig på Mærsk-navnet og bruger det som noget, der står for rettidig omhu og høj sikkerhed, hver gang selskabet laver aftaler, så det er vigtigt for alle dele af koncernen, at der er styr på sikkerheden,« siger Stig Frederiksen.

Store summer på spil

Og det er store summer, der er på spil. Maersk Supplys ankerhåndteringskibe, som selskabet har mere end 50 af, kan således i gode perioder sejle for en dagsleje på mere end en halv million kroner. Sidste år havde Maersk Supply en samlet omsætning på mere end fire milliarder kroner, og bundlinjen viste mere end en milliard kroner.

Med over 25 procent direkte på bundlinjen er Maersk Supply et område, som A.P. Møller - Mærsk har satset stort på de seneste år, selv om datterselskabet ikke er så kendt i offentligheden.

»Mærsk vil gerne satse på Supply, fordi man kender området, og det er en forretning med god indtjening,« fortæller Jacob Pedersen.

Satsningen kan ses af, at Maersk Supply sidste år afsluttede det største nybygningsprogram i selskabets historie, der har tilført 18 nye skibe på halvandet år til en samlet værdi af ca. 1,2 milliarder dollar, svarende til knap syv milliarder kroner.

Maersk Supplys administrerende direktør Carsten Plougmann har over for Berlingske understreget, at selskabet tager sikkerhed »yderst alvorligt«, og at selskabet gør alt, hvad det kan, for at minimere ulykker og hændelser, ligesom udgifter til sikkerhed og vedligehold er steget de seneste år.



INFOshop: Her er Danmarks ikonvirksomheder