Mærsk presset af bådflygtninge i Middelhavet

Maersk Line har indtil nu i 2015 reddet 750 bådflygtninge op af Middelhavet, og rederiet føler sig presset af, at nationale regeringer ikke gør mere.

Foto: Thomas Lekfeldt. Maersk Lines store containerskibe har kun bemanding på 18-25 mand per skib, og de føler sig ikke rustet til at redde bådflygtninge. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Mærsk har helt uplanlagt fået en stor rolle i diskussionen om bådflygtninge.

Allerede indtil nu i 2015 har Maersk Line hevet 750 bådflygtninge op på sine skibe i Middelhavet og reddet dem i sikkerhed, og Maersk Line er fortvivlede over, at der ikke er bedre løsninger. Det skriver Børsen tirsdag.

I 2014 druknede over 3.500 bådflygtninge i Middelhavet, og i år er tallet allerede oppe på 1.600 efter weekendens tragiske ulykke syd for Italiens kyst. Maersk Line har i 2015 reddet 750 bådflygtninge, og i alt har danske rederier i år reddet over 1.200 i Middelhavet. Maersk Line er i vildrede, da rederiet slet ikke er gearet til at håndtere opgaven.

»Vi er ikke en del af løsningen på dette problem. Vi er ikke gearet til at spille en rolle i denne tragiske sag. Vi har en besætning på 18-25 mand, der kan risikere at skulle håndtere op til 500 eller flere nødstedte flygtninge. Hvordan skal vi håndtere større mængder syge og tilskadekomne? Hvordan skal vi håndtere tumult og optøjer?« siger risikochef Steffen Conradsen fra Maersk Line.

Maersk-skibene vil ikke ændre sejlruterne som følge af problemerne med bådflygtninge, men det koster allerede Maersk en forsinkelse på i gennemsnit fire-fem døgn, hver gang de samler bådflygtninge op.

Steffen Conradsen understreger, at Maersk Line vil fortsætte med at redde nødstedte mennesker, men han mener ikke, at rederiet er løsningen på det store problem med bådflygtninge.