Mærsk overraskede alt og alle – også sig selv

Verdens største containerrederi Maersk Line lægger betragtelig afstand til konkurrenterne. I et svært marked leverede Maersk Line et milliardoverskud.

Foto: Torben Christensen

Aktiemarkedets reaktion taler for sig slev. De mest handlede B-aktier i A.P. Møller - Mærsk buldrede fredag op med næsten ti procent til kurs 49.080 kroner – det højeste niveau i mere end to år.

Det svarer til en samlet forøgelse af børsværdien på omkring 16 milliarder kroner. Så meget bedre var regnskabet, end det var ventet i markedet.

Især udviklingen i verdens største containerrederi Maersk Line tog fusen på alt og alle med et overskud på 2,5 milliarder kroner i andet kvartal, som ellers har været præget af store fald i fragtraterne. Det er da også effektivseringer, der er årsagen til det gode resultat.

»Vi er selv positivt overrasket over, at vi har taget så mange omkostninger ud. De er reduceret mærkbart og mere end konkurrenternes omkostninger. Det har gjort spændet ned til konkurrenterne betydeligt,« siger koncerntopchef Nils Smedegaard Andersen.

I markedet var der kun ventet et beskedent overskud til Maersk Line, fordi fragtraterne har været så lave. Men det lykkedes Maersk Line at reducerede omkostningerne med så meget som fem milliarder kroner i forhold til samme kvartal sidste år. Det skyldes især lavere brændstofforbrug som følge af ruteoptimeringer, lavere brændstofpriser og bedre kapacitetsudnyttelse.

Slut med underskud

»Det er meget imponerende, som Maersk Line har nedbragt omkostningerne meget mere, end nogen havde forudset. Hvis Maersk Line kan tjene 2,5 mia. kr. i så svært et marked, hvad kan det så ikke ende med, når raterne og makroøkonomien i Europa bliver bedre? Nu kan vi regne med overskud kvartal efter kvartal i Line, og det fjerner meget af den negative stemning om aktien, som raterne har skabt. Maersk Line-chef Søren Skou har virkelig leveret varen,« siger Stig Frederiksen, aktieanalytiker i Carnegie.

Og fra Nils Smedegaard Andersen er der kun ros til Søren Skou og Maersk Line. Men topchefen venter yderligere forbedringer.

»Vi arbejder videre med at blive endnu mere effektive, og det er da tanken at kunne levere overskud i Maersk Line kvartal for kvartal. Vi har distanceret os fra konkurrenterne med en mere stabil forretning. Markedet skal dog blive bedre, end vi har set i første halvår, hvis vi skal nå vores mål om et afkast over ti procent. Det er ikke realistisk uden et bedre marked, og vi kæmper videre for at få løftet raterne,« siger Nils Smedgaard Andersen.

I andet kvartal nåede Maersk Line op på et afkast af den investerede kapital på 8,5 procent mod 4,6 procent i samme periode sidste år.

Den positive udvikling i Maersk Line betyder, at forventningerne til hele A.P. Møller - Mærsk Gruppen i 2013 løftes, så koncernen nu venter et justeret overskud på ca. 3,5 milliarder dollar. Det svarer til 19,6 milliarder kroner ved den aktuelle dollarkurs.

Tidligere ventede A.P. Møller - Mærsk et justeret resultatet på niveau med sidste års 2,9 milliarder dollar, svarende til ca. 16,3 milliarder kroner.

Med opjusteringen overgår koncernen nu også forventningerne i markedet om et overskud i 2013 på godt 17 milliarder kroner, ifølge estimater fra SME Direkt.