Mærsk-opkøb i Australien trækker ud

A. P. Møller - Mærsk må væbne sig med tålmodighed i sagen om det australske bugserfirma Adsteam. Konkurrencemyndigheder har nemlig kig på havnen i Liverpool, hvor det danske rederi bliver dominerende ved en overtagelse.

A. P. Møller fremsatte købstilbuddet til de 12.000 aktionærer i Adsteam tilbage i juli sidste år. Men på grund af konkurrencemyndighedernes grundige granskning har det danske rederi været tvunget til at forlænge sit købstilbud flere gange. Fold sammen
Læs mere
A. P. Møllers tre milliarder kroner store satsning på at blive en dominerende spiller på markedet for bugserbåde går kun langsomt i opfyldelse. De britiske konkurrencemyndigheder graver således fortsat i sagen, og det danske rederi har været tvunget til at forlænge sit købstilbud til aktionærerne i australske Adsteam, som A. P. Møller - Mærsk har set sig varm på.

SvitzerWijsmuller, der er et datterselskab i A. P. Møller-koncernen, har tilbudt 2,54 australske dollar pr. aktie svarende til i alt cirka tre milliarder kroner for Adsteam Marine

Alt undersøgt

Men begge selskaber er til stede i Liverpool, og det er netop det, der har fået de britiske konkurrencemyndigheder til at vende hver en sten i sagen. Tidligere på måneden konstaterede Competition Commission i London, at det danske rederis køb af Adstem vil føre til »betydelige forringelse af konkurrencen« i Liverpool. SvitzerWijsmuller står bag 41 bugserbåde i syv britiske havne, mens Adsteam er aktiv i seks britiske havne, men direktør Jesper T. Lok fra SvitzerWijsmuller forventer alligevel, at det hele snart falder på plads.

»Det taler vi med konkurrencemyndighederne om nu, og i midten af februar ved vi, hvad der skal gøres, for at de kan give deres endelige godkendelse,« siger Jesper T. Lok.

Han peger på, at SvitzerWijsmuller blot har seks slæbebåde i Liverpool, og Adsteam også blot har seks slæbebåde i Liverpool. Det skal ses i forhold til, at vi hver især har cirka 150 slæbebåde i hele verden, og Jesper T. Lok er indstillet på at imødekomme krav fra konkurrencemyndighederne.

»Man kan for eksempel forestille sig frasalg af den ene parts aktiviteter i Liverpool havn,« siger han.

Næsten ingen andre steder i verden vil der opstå problemer med manglende konkurrencer på grund af overtagelsen, fordi A. P. Møller - Mærsks SvitzerWijsmuller primært har sin styrke i Europa, mens Adsteam har sit netværk i Australien, Storbritannien og Oceanien.

Den endelige dom fra de britiske konkurrencemyndigheder ventes at blive offentliggjort den 14. februar.

Bud blev forlænget

A. P. Møller fremsatte købstilbuddet til de 12.000 aktionærer i Adsteam tilbage i juli sidste år. Men på grund af konkurrencemyndighedernes grundige granskning har det danske rederi været tvunget til at forlænge sit købstilbud flere gange. Købstilbuddet er nemlig afhængigt af, at der kommer grønt lys fra konkurrencemyndighederne. Aktionærer, der i alt sidder på knap 20 procent af aktierne, har allerede tilkendegivet, at de vil sælge til den tilbudte pris, hvis de nødvendige godkendelser falder på plads. Prisen på 2,54 australske dollar pr. aktie er cirka 30 procent højere end den kurs, som aktierne blev handlet til før tilbuddet blev fremsat. Men kursudviklingen siden sidste sommer tyder på, at investorerne endnu ikke føler sig overbeviste om, at det danske rederi får held med sin overtagelse.

»Adsteams aktier er senest handlet i kurs 2,33, som er et godt stykke under tilbudsprisen, og det afspejler opmærksomhed i markedet på, om handlen går igennem,« skriver avisen Sydney Morning Herald.

Kursen er gået op

Siden er prisen for en aktie i Adsteam steget. Da børsen i Sydney lukkede fredag morgen dansk tid, var kursen således 2,50 australske dollar.

Investeringsselskabet Investors Mutual, der har over 20 milliarder kroner under forvaltning, er blandt de største aktionærer i Adsteam, og repræsentanter fra selskabet lagde afstand til det danske købstilbud i sommer. Men ifølge australske medier har investeringsselskabet accepteret prisen og givet tilsagn om at sælge sin andel, hvis alle myndigheder godkender købet.

www.svitzerwijsmuller.com

A. P. Møller - Mærsks datterselskab, der har fremsat købstilbud på en australsk konkurrent.