Mærsk-opkøb fragtede flere containere til lavere priser

Det tyske rederi Hamburg Süd, som efter planen bliver fusioneret med Mærsk senere i år, øgede fragtmængderne sidste år, men alligevel faldt omsætningen.

Hamburg Süds samlede volumen steg til 4,4 mio. tyvefodscontainere (teu) i 2016 fra 4,1 mio. teu året før, mens toplinjen faldt til 6,2 mia. dollar fra 6,7 mia. dollar året før.

Det tyske rederi er privatejet og er derfor ikke forpligtet til at give de samme informationer som et børsnoteret selskab. Hamburg Süd oplyser ikke tal for indtjeningen og giver i det hele taget ikke mange detaljer om sine resultater.

Mærsk har betalt 3,7 mia. euro - 27,5 mia. kr. - for det tyske rederi i en handel, der blev offentliggjort i december.

Hamburg Süd er i øjeblikket verdens tiendestørste containerrederi med omkring 2,7 pct. af verdensflåden. A.P. Møller-Mærsks Maersk Line er til sammenligning det største med 16,0 pct.

Selv om begge selskabers bestyrelser har nikket ja til handlen, er alt ikke helt på plads.

Mærsk har fået grønt lys fra myndighederne i USA og EU, men mangler fortsat godkendelser i blandt andet Kina, Sydkorea og Brasilien.

Går alt som forventet, vil købet blive afsluttet i slutningen af 2017. Det er planen, at Hamburg Süd vil blive drevet som et selvstændigt brand efter købet, men optimering af administration, rutenetværk og havnebesøg ventes at give årlige besparelser på 350 til 400 mio. dollar, har Mærsk lovet.

/ritzau/FINANS