Maersk Oil ser ny aftale som en katalysator i Nordsøen

Driftsdirektør i Maersk Oil, Martin Rune Pedersen, skal nu igang med at genopbygge Tyra-feltet, efter at regeringen har lempet skattevilkårene i en otteårig periode. Direktøren regner med, at de nye vilkår vil blive en katalysator i Nordsøen.

Foto: CLAUS FISKER. Maersk Oil, der er operatør for DUC, skal nu i gang med at genopbygge det vigtige Tyra-felt i Nordsøen. Det kan blive en katalysator for levetiden i den danske olieindustri, vurderer driftsdirektør i Maersk Oil, Martin Rune Pedersen.
Læs mere
Fold sammen

Martin Rune Pedersen har været ansigtet ud-ad-til i Maersk Oils bestræbelser på at få bedre rammevilkår i Nordsøen, hvis det vigtige Tyra-felt ikke skulle lukke i 2018. Onsdag aften præsenterede regeringen så de efterspurgte forbedringen af rammevilkårene, og Maersk Oils driftsdirektør kvitterede også med ganske stor tilfredshed.

»Aftalen gør bestemt den danske del af Nordsøen til et mere konkurrencedygtigt investeringsområde for alle virksomheder, og det passer godt med vores ambitioner og ønsker om at investere i i olie og gas i vores fokusområde, som er Nordsøen. Og der ser vi, at aftalen kan understøtte, at vi fortsætter med en fuld genopbygning af Tyra-feltet. Og det er noget, der kan være katalysator for at forlænge levetiden for den danske del af Nordsøen og værne om værdifulde indtægter, som den danske stat.«

Har I planer om at lave yderligere investeringer ud over Tyra i det vindue, der åbner sig?

»Vi kigger generelt på, hvad der er af muligheder, og Tyra åbner bestemt for et vindue af mere potentiale i den nordlige del af Nordsøen, og det vil vi selvfølgelig også kigge på, og hvad aftalen kan gøre der for at hjælpe til, at vi kan realisere det potentiale.«

Der bliver også åbnet for, at tredjeparter får adgang til infrastruktur. Skal det tolkes som, at DUC har givet udtryk for, at de marginale felter ikke er noget, som DUC kommer til at kigge på?

»Omkring tredjepartsadgang, så byder vi bestemt en tidlig dialog velkommen. Det er det, der ligger bag, at hvis der skal være ændringer, så skal de komme tidligt. Og jeg tror, det er i alles interesse at udnytte den kapacitet, der er til rådighed i Nordsøen.«

Der har været en del kritik af jeres udmelding om at afvikle Tyra med mindre rammevilkårene blev forbedret. Det er blandt andet blevet kaldt revolverforhandlinger, kan du genkende det billede?

»Vi har været helt åbne over for myndighederne omkring de udfordringer, der er, og de muligheder, som vi har kigget på, og jeg synes, at man kan se aftalen som et godt eksempel på, hvordan industri og myndigheder kan finde fælles løsninger til gavn for alle partere.«

Der har været rygter om, at Shell ser på at afhænde sin ejerandel i DUC. Er der en forståelse af, at den nuværende ejerkonstellation vil fortsætte, som den er nu, efter der er kommet klarhed om Tyra?

»Jeg kan ikke kommentere på Shell, det må du spørge Shell om. Jeg kan sige, at aftalen her og genopbygningen af Tyra, det er en aftale, som DUC står bag, og vi arbejder samlet fuld kraft frem på en genopbygning. Vi er klar til at gå i udbud med store kontrakter, og vores ambition er at have den endelige investeringsbeslutning inden udgangen af året.«