Mærsk og Verdensnaturfonden sammen i nyt klimapanel

Nyt partnerskab om søfartens klimaudfordring skal gøre Det Blå Danmark grønnere. Panelets første møde efterlyste kontrollerede og standardiserede klimaregnskaber.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klimaet skal ikke længere være blind passager i dansk søfart. Et nyt partnerskab om klimaansvar i Det Blå Danmark skal opgradere CO2-udfordringen til første klasse hos danske rederier og værftsindustri.

Et splinternyt klimapanel holdt i går sit første møde med Søfartsstyrelsens direktør, Jørgen Harmer Hansen, ved bordenden.

Dagsordenen er at identificere Det Blå Danmarks muligheder for at nedbringe CO2-emissionen gennem øget anvendelse af eksisterende og nyudviklede løsninger.

Da erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i 2006 præsenterede sin store vision for dansk søfart, Det Blå Danmark, haglede kritikken end over ham, fordi det blå manglede grønne islæt. Det skal der repareres på nu.

Med reference til Bendt Bendtsens erhvervsklimapanel, skal et særskilt blåt klimapanel komme med bud på, hvordan en af Danmarks store klimasyndere, skibsfarten, kan reducere sit CO2-udslip.

Projekter fremlægges
Panelet, som omfatter Danmarks helt tunge virksomheder som A.P. Møller - Mærsk. Aalborg Industries, Odense Stålskibsværft, samt erhvervsorganisationer, Danmarks Tekniske Universitet - og en enkelt NGO, Verdensnaturfonden - skal inden slutningen af 2008 fremlægge en række demonstrationsprojekter for regeringen.

Projekterne skal hjælpes på vej af en ny forsknings- og innovationsplatform for Det Blå Danmark, som er etableret.

»På det nye partnerskabs første møde blev der sat fokus på klimaregnskaber og klimastrategier. Verdensnaturfonden opfordrede virksomhederne til at inddrage klimavirkningen af de fremstillede produkter. Hvis f.eks. Aalborg Industries udvikler et nyt energieffektivt produkt, så kan det jo bidrage til nedbringelsen af CO2 i langt større skala end, når virksomheden bare gør noget selv,« siger Jørgen Harmer Hansen.

»Vi diskuterede også situationen, hvor forbrugerne efterspørger valid viden om CO2-forbruget ved at transportere en bestemt vare i transportkæden. Virksomhederne i logistikkæden har en interesse i, at oplysningerne om CO2-udledning gives på en ensartet måde, og at de er valideret således, at når en stor transportkøber - et stort varehus, et bryggeri, eller store bilfabrikker - efterspørger en CO2-venlig transportkæde, så er det vigtigt, at rederierne opererer indenfor de samme systemer, så der ikke kan snydes på vægten. Så standarder for rapportering om CO2-emission blev efterlyst som noget interessant.«





»Der er en fælles forståelse i erhvervet for, at skibsfarten i en globaliseret verden, hvor transporten stiger, må give sit bidrag til at reducere CO2-udledningen,« siger Jørgen Harmer Hansen.