Mærsk og en verden i hastig forandring

ANALYSE: Men hvad nu hvis A.P. Møller - Mærsks to vigtigste markeder ikke indeholder fremtiden, men var fortidens gyldne markeder? Måske er fossile brændstoffer mindre brugt om ti år, og måske bliver varer produceret tættere på forbrugerne og mindsker behovet for containertransport, skriver Berlingskes Lasse Friis.

Foto: Søren Bidstrup. Men hvad nu hvis A.P. Møller - Mærsks to vigtigste markeder ikke indeholder fremtiden, men var fortidens gyldne markeder? Måske er fossile brændstoffer mindre brugt om ti år, og måske bliver varer produceret tættere på forbrugerne og mindsker behovet for containertransport, skriver Berlingskes Lasse Friis.
Læs mere
Fold sammen

»Når konjunkturerne vender, kommer det til at se godt ud,« kunne man høre en aktionær sige, da kaffen blev indtaget efter generalforsamlingen hos A.P. Møller - Mærsk i Bella Center tirsdag over middag.

Samtalen kom ikke til at handle om, hvorvidt olieprisen ville blive ved med at ligge i det nuværende lave niveau mange år frem, eller om containerbranchen er udsat for så strukturelle forandringer, at udsigterne til bedre markeder ligger langt væk.

Men hvad nu hvis A.P. Møller - Mærsks to vigtigste markeder ikke indeholder fremtiden, men var fortidens gyldne markeder? Måske er fossile brændstoffer mindre brugt om ti år, og måske bliver varer produceret tættere på forbrugerne og mindsker behovet for containertransport. Det er den slags, bestyrelsen i øjeblikket funderer over.

Og der er grund til at tænke grundigt over fremtiden i en verden, hvor taxi-tjenesten Uber efter tre års levetid er mere værd end flykoncernen Boeing, hvor Danske Bank på få år har fået 2,5 mio. danskere til at installere betalings-appen MobilePay, eller hvor streamingtjenesterne Netflix og HBO er ved at knuse det gamle flow-TV.

Der er ingen tvivl om, at Michael Pram og resten af bestyrelsen har dybe overvejelser om, hvor det næste årti vil føre A.P. Møller - Mærsk hen. Det er nok en vigtig årsag til, at Jim Hagemann Snabe tirsdag blev valgt ind i bestyrelsen og skal hjælpe med det arbejde. Snabe, der tidligere har oplevet dramatiske forandringer i den tyske IT-koncerne SAP, har tidligere talt om, at den digitale revolution vil ændre alle brancher radikalt.

Han kommer ind i en virksomhed, der endnu er Danmarks største virksomhed mål på omsætning. Men det er en virksomhed, der – pga. de svære markeds­betingelser – ikke har præsteret som andre af de store danske virksomheder.

Det er ikke kun Novo Nordisk, som sælger et produkt, som har lysere fremtidsudsigter end olie og containerfart. Også Lego, Coloplast, Pandora og Vestas er nogle af de danske selskaber, der virker langt bedre rustet til en verden i hastig forandring.

Det kan selvfølgelig være, at olieprisen og containerraterne retter sig og igen skaber den enorme indtjening, som A.P. Møller - Mærsk har leveret tidligere. Men hvis aktionærerne også om ti år skal drikke deres kaffe i ro ved kommende generalforsamlinger, skal der ske forandringer. På det tidspunkt er verden omkring A.P. Møller - Mærsk ændret, og den store danske virksomhed er en helt anden end i dag.