Mærsk og de store tager andele af containermarkedet

Maersk Line havde en volumenvækst på 9,5 pct. - målt mod samme kvartal sidste år

Læs mere
Fold sammen

A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, fik i tredje kvartal pæn vækst i antallet transporterede containere, og tendensen var generelt, at de store rederier blev større, mens nogle af de mindre tabte markedsandele. Det viser en opgørelse fra Drewry.

Maersk Line, det største i branchen, havde en volumenvækst på 9,5 pct. - målt mod samme kvartal sidste år - mens andre dominerende rederier som CMA CGM, Hapag-Lloyd og Cosco oplevede vækst på 8-11 pct.

Til gengæld tabte APL 5,4 pct., K-Line 6,3 pct. og OOCL 1 pct.

Samtidig var der ifølge Drewry ikke tegn på, at de store rederier vandt andele ved at sænke priserne ekstraordinært. Alle rederierne - uanset størrelse - oplevede ratedyk i omegnen 9-12 pct. ifølge Drewrys tal.

Dog skal man være forsigtig med at sammenligne med tredje kvartal af 2012, hvor der ikke rigtig var nogen højsæson at juble over.

Set over ni måneder er der dog også tegn på større volumenvækst blandt de toneangivende rederier end det globale gennemsnit, bemærker Drewry, mens raterne har været under pres.

- Antydningen er, at de store drenge var efter markedsandele, rettere end selvbeskyttelse, selv om det kan have betydet en yderligere destabilisering af fragtratemarkedet, hvilket er spøjst med deres faretruende finanser i tankerne, skriver Drewry.