Mærsk: Muligheder i Hyundais stillehavsflåde

Maersk Lines 2M netværk drøfter at lukke koreanske Hyundai ind i flokken. Chef for netværk i Maersk Line forklarer, at særlig koreanernes stillehavsflåde kan give muligheder for det danske rederi.

Verdens største containerredier, danske Maersk Line, er i forhandlinger med Hyundai om, hvorvidt koreanerne skal indtræde i 2M samarbejdet. Fold sammen
Læs mere
Foto: INGO WAGNER

To kan måske snart blive til tre i Maersk Lines vigtige 2M-samarbejde. Det danske rederi og partneren MSC fra Schweiz fører i øjeblikket samtaler med koreanske Hyundai Merchant Marine (HMM) om at lade koreanerne blive optaget i shipping-alliancen.

Fra 2Ms perspektiv er det i særdeleshed HOMs stillehavsflåde, der er interessant for alliacenen, fortæller chefen for netværk i Maersk Line, Anders Boenæs.

»Den største fordel for 2M-samarbejdet er, at Hyundai har et ganske godt fodaftryk i Stillehavet og ved at tilføje den fodaftryk til vores eksisterende 2M-netværk vil det give os muligheden for at levere en mere omfattende service til vores kunder,« siger Anders Boenæs, der ikke forestiller sig de store omvæltning af det nuværende 2M, hvis Hyundai potentielt skulle blive en del af alliancen.

»Hvis - og jeg understreger hvis - Hyundai kommer med, så vil der mere være tale om en tilbygning til vores nuværende services end en komplet omvæltning,« siger Anders Boenæs.

Forhandlingerne mellem 2M og Hyundai er stadig på et relativt tidligt stadie, og et eventuelt samarbejde vil ikke komme at stå lige foreløbigt.

»Det er potentielt noget, vi ville kunne gøre fra andet kvartal 2017,« siger Anders Boenæs.