Mærsk Mc-Kinney Møller begræder lukning

Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller beklager dybt, at det er nødvendigt at lukke Lindøværftet. Alle hos A.P. Møller – Mærsk anerkender de særlige kvaliteter i skibene fra Lindøværftet, men værftet kan ikke længere konkurrere.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
”Det er trist, og for mig er det meget trist, men der er ingen anden udvej". Så kort, men dog følelsesladet," kommenterer Mærsk Mc-Kinney Møller, beslutningen om at lukke Lindøværftet.

Beslutningen blev truffet ved et ekstraordinært bestyrelsesmødet kort før middag mandag, og det er med Mærsk Mc-Kinney Møllers velsignelse, at beslutningen blev truffet.

Værftet blev etableret af hans far, Arnold Peter Møller, i 1918 og siden har værftet haft en særlig plads i familiens hjerte. Derfor har først faderen, og siden sønnen, kæmpet for at sikre, at Odense Staalskibsværft, der i dag kaldes Lindøværftet, har kunne overleve, men forgæves.

I takt med, at de asiastiske værfter har udbygget kapaciteten har Lindø haft stadig sværere ved at konkurrere. De sidste år har værftet givet milliardunderskud og ledelsen og bestyrelsen i A.P. Møller – Mærsk har haft stadig sværere ved at acceptere værftes problemer. Derfor har værftet fået flere advarsler fra ledelsen, uden at det har været muligt at øge konkurrenceevnen og gøre værftet profitabelt.

"Odense Stålskibsværft har spillet en nøglerolle for A.P. Møller - Mærsk Gruppens udvikling som global spiller indenfor søfart. I årtier har Odense Stålskibsværft bygget skibe, der er berømte for deres størrelse, kvalitet og nyskabelse."

"Men tiderne har ændret sig. Overkapacitet på markedet og hård konkurrence har til stadighed gjort forholdene sværere på trods af de initiativer, der er blevet taget for at imødegå disse udfordringer. Desværre må vi i dag erkende, at værftet i sin hidtidige form ikke har nogen fremtid," siger A.P. Møller – Mærsks koncernchef, Nils Smedegaard Andersen.