Maersk Lines ny chef: De store må sluge de små

Søren Skou er som ny topchef i Maersk Line parat til at kæmpe med næb og kløer for containerkæmpens markedsandel - han forudser også opkøb.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lederskiftet i Maersk Line er på ingen måde et farvel til den strategi, som den hidtidige ledelse har kørt. Det fastslår Søren Skou, der overtager roret i det gigantiske containerrederi, når Eivind Kolding stopper for at blive topchef i Danske Bank.

Fløjlshandskerne er for længst taget af, og Maersk Line vil fortsat forsvare sin markedsandel med næb og klør. Rederiets indtjeningsproblemer skyldes overkapacitet i containerbranchen, og de problemer skal løses ved, at mindre konkurrenter forlader markedet, fastslår Søren Skou.

- Der er behov for, at der kommer tonnage ud, og at nogle af de mindre deltagere bliver slugt af de større, siger Søren Skou til Ritzau Finans.

Derfor hilser han det velkommen, at to af rederiets største konkurrenter, CMA-CGM og MSC, for nylig har lanceret et samarbejde. For det, der skal sikre indtjeningen i rederiet, er, at containerraterne kommer op på et højere niveau, end de er i dag, hvor de dårligt dækker driftsomkostningerne.

Hvornår raterne stiger, vil Søren Skou dog ikke spå om.

- Jeg tror ikke, jeg kan komme det nærmere, end at jeg og resten og ledelsen i Maersk Line vil gøre, hvad vi kan, for at det bliver snart, siger Søren Skou.

Maersk Line venter at komme ud af 2011 med et underskud, og med rekordlave rater på den vigtige Asien-Europa containerfart tegner et udfordrende år sig forude.

- Maersk Line har været igennem et turnaround de sidste tre-fire år, der betyder, at rederiet er meget konkurrencedygtigt. Selskabet øger sin markedsandel og kundetilfredsheden er den største nogensinde. Det er klart, at vi er nødt til at tage bestik af situationen i industrien, hvor der helt klart er for meget tonnage. Men Maersk Line har både styrken og viljen til at vinde, lyder det fra den nyudnævnte rederiboss.