Maersk Line vil øge afstand til rivaler

Et solidt halvårsregnskab er kun godt begyndt for Eivind Kolding, topchef for Mærsk-koncernens containerrederi, Maersk Line.

Foto: S¿ren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For ham er det alt for tidligt at læne sig tilbage og konstatere, at nu er krisen og sparerunden overstået, og så sejler Maersk Line ellers videre som hidtil. Det skriver dagbladet Børsen.

Der er stadig masser at gøre i verdens største containerrederi med en global markedsandel på knap 15 pct., der er under hårdt pres fra aggressive konkurrenter. Og med Eivind Kolding på broen bliver der nu igen sat fuld skrue på indsatsen, hvor kikkeren især er rettet ind på at forbedre leveringssikkerhed, kundeservice og miljø.

Læs også: Mærsk-chef: Vi studerer rettens afgørelse i patentsag

Maersk Line skal nemlig ikke alene bevare sit lederskab i branchen. Rederiet skal også blive endnu bedre fremover og øge afstanden til konkurrenterne, lyder budskabet fra Maersk Lines topchef.

»Der, hvor vi står nu, er kun et skridt på vejen. Jeg kan se, at virksomheden stadigvæk har fantastiske muligheder for at udvikle sig og skabe noget mere unikt, end man hidtil har set inden for containerfarten. Så vi er ikke færdige endnu. Der er stadig masser, der skal gøres,« siger Eivind Kolding i et interview på sit spartansk indrettede kontor på Esplanaden i København med panoramaudsigt over havnen.

Læs også: Milliardbesparelser i Mærsk

Signalet fra den 50-årige Maersk Line-chef er, at han er kampklar og langt fra udbrændt efter et par særdeles hårde år i krisens tegn.