Mærsk Line stiller planer om megaskib i bero

Udbuddet og efterspørgsel på containermarkedet har ikke spillet i takt i længere tid. Og det får nu A.P. Møller-Mærsk til at opankre et af rederiets kæmpeskibe Triple E i et forsøg på at tilpasse kapaciteten til den svage efterspørgsel mellem Asien og Europa.

Fragtraterne på de store handelsruter mellem Asien og Europa er et stort problem for A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, og selskabets konkurrenter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det skriver Shippingwatch.dk, der citerer analysehuset Alphaliner.

Det drejer sig om et Triple E-skib med en kapacitet på 18.000 tyvefodscontainere (teu), som ikke ventes ikke at skulle sejle i seks uger. Ifølge Alphaliner var der totalt set 263 containerskibe ledige svarende til 934.700 teu per 19. oktober. Det er det højeste niveau siden 2009-2010, og tallet forventes at nå over en million teu i løbet af de kommende uger, skriver analysehuset.

Fragtraterne på de store handelsruter mellem Asien og Europa er et stort problem for A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, og selskabets konkurrenter.

Fredag i sidste uge måtte Mærsk-koncernen nedjustere forventningerne med omkring 4 mia. kr. grundet nedgang i Maersk Line.

- Selv om raterne også er faldet på Stillehavet, så har hovedproblemet været Asien-Europa. Det er selvfølgelig vores vigtigste rute, men det er også der, hvor der er tilføjet mest ny kapacitet ved indsættelse af store skibe, og det er samtidig forværret af meget svag vækst på den rute, sagde Nils Smedegaard Andersen, der er administrerende direktør i A.P. Møller-Mærsk, på en telekonference efter fredagens nedjustering.