Maersk Line ser intern kamp på presset latinamerikansk marked

Hvor handlen og dermed transporten af containere vil falde langs hele Latinamerikas østkyst, vil containertransporten på østkysten vokse i 2016.

Foto: INGO WAGNER. Hvor handlen og dermed transporten af containere vil falde langs hele Latinamerikas østkyst, vil containertransporten på østkysten vokse i 2016.
Læs mere
Fold sammen

Overordnet set vil regionen dog fortsat være udfordret, og sammen med øget global konkurrence medfører det, at de latinamerikanske lande i højere grad vil blive tvunget til at rivalisere med hinanden.

Sådan lyder analysen fra Maersk Line i en handelsrapport.

»Med den globale efterspørgsel på et historisk lavt niveau vil de latinamerikanske økonomier være tvunget til at konkurrere mere end nogensinde med hinanden,« forklarer Omar Shamsie, der er chef for Maersk Line Latinamerika og Caribien i en kommentar til handelsrapporten.

Maersk Line forventer en nedgang i handlen i år langs hele østkysten - primært drevet af Brasiliens recession og til en vis grad også af det udfordrede argentinske marked.

A.P. Møller-Mærsks containerben venter dog omvendt, at containertransporten vil vokse på østkysten, i takt med at de latinamerikanske lande, der er vendt mod Atlanterhavet, vil se vækst i deres bruttonationalprodukt.

Sammenholdt med at der er øget global konkurrence, udmønter udfordringerne for de latinamerikanske lande sig i, at de i højere grad skal forsøge at bide skeer med hinanden.

»Det er klart, at der er konkurrence, idet mange lande konkurrerer inden for de samme råvarer,« påpeger Omar Shamsie.

Det gælder for eksempel handlen med bananer fra Ecuador, Costa Rica og Colombia.

»Vi har set øget fokus på og investering i eksporten i regionen, herunder Colombias investering i avocadoproduktionen for at konkurrere med nabolandene på de internationale markeder,« uddyber Omar Shamsie.