Maersk Line: Samarbejde øger service, men ikke kapacitet

Fra midten af april indgår Maersk Line samarbejde med konkurrenterne Hamburg Süd og NYK om ruterne mellem Asien, Sydafrika og Sydamerikas østkyst.

Samarbejdet betyder, at de eksisterende tre fragtruter laves om til to fælles ruter, og den effektivisering skulle ifølge kommunikationsmedarbejder i A.P. Møller - Mærsk, Rikke Fabian Jensen, gerne medføre et løft i serviceniveauet for det danske containerrederi.

- Vi indgår samarbejdet, fordi vi vil forbedre vores service.

I dag har vi én direkte rute, men med samarbejdet kan vi nu tilbyde vores kunder to direkte ruter, hvoraf den ene starter i Japan, som ikke er omfattet i dag, siger hun til RB-Børsen.

Sammenlægningen af ruterne er ifølge Rikke Fabian Jensen et led i Maersk Lines løbende tilpasning af rutenettet efter kundernes behov, og selvom de nye ruter også betyder nye skibe, så bliver kapaciteten ikke større.

- I dag har vi en rute med 10 gange 2100 teu skibe (20-fods containerenhed), og kapaciteten bliver omtrent den samme på de nye ruter, siger Rikke Fabian Jensen.

De første afsejlinger i det nye samarbejde kommer til at ske fra Shanghai i Kina og Nagoya i Japan.

RB-Børsen