Maersk Line sætter farten ned for at sætte fart på A.P.Møller

Som et paradoks skal Maersk Line i det nye år sætte farten ned på sine skibe for at øge indtjeningen for hele A.P. Møller-koncernen.

Lavere fart sparer brændstof og fjerner en del af overkapaciteten på verdenshavene.

Det kan lyde helt bagvendt, men verdens største containerrederi sætter farten en anelse ned for at øge indtjeningen i A.P. Møller-koncernen og for at presse de altafgørende fragtrater i vejret.

Et uventet stærkt pres på fragtraterne, som først og fremmest skyldes overkapacitet på verdenshavene, får A.P. Møller - Mærsk til at tage alle kneb i brug.

»Det er en mulighed, som rederierne arbejder med. Ikke mindst i første kvartal, hvor mængderne er de laveste, kan det nogle gange svare sig at sætte tempoet ned. Det er ikke noget, man som sådan melder ud, men det sker givetvis, at der er nogle afsejlinger, der foregår med lavere hastighed. Om ikke andet kommer det formentlig til at ske i første kvartal (2007, red.),« siger skibsreder Eivind Kolding med titel af joint CEO i Maersk Line og dermed øverste ansvarlige for containerforretningen sammen med Knud E. Stubkjær.

Raterne skal op

På grund af overkapaciteten af containere kan det paradoksalt nok i visse tilfælde svare sig for Maersk Line og andre rederier at sænke farten for at udnytte sin kapacitet bedre og sikre sig, at flere skibe bliver fyldt helt op.

Dertil kommer, at en sænkning af farten på ti pct. medfører en besparelse i brændstofudgifterne på 20-25 pct. Netop stærkt stigende udgifter til brændstof, såkaldt bunker, har i det forgangne år været en alvorlig hæmsko for indtjeningen i Maersk Line.

Skibsreder Eivind Kolding er den første til at erkende, at raterne skal op, hvis resultatet hos Maersk Line skal blive tilfredsstillende.

»Der er ingen tvivl om, at raterne skal opad, før det bliver tilfredsstillende. Det at sætte raterne op er en daglig forretningsmæssig disposition for at søge at få den maksimale pris for sine ydelser. Det arbejder vi aktivt med, men det gør vi altid,« siger Maersk Line-topchefen.

Et vigtigt redskab

Analytiker Henrik Lund fra Danske Equities er ikke i tvivl om, at sænkning af farten bliver et vigtigt redskab for Maersk Line til at håndtere den eksisterende overkapacitet og dermed lægge pres på raterne i opadgående retning.

»Det bliver helt afgørende, at Maersk Line evner at presse raterne i vejret. Det kan ske på flere måneder. Man har allerede meddelt ratestigninger, ligesom man sejler ti procent langsommere over Stillehavet og fem-seks procent langsommere over Atlanten,« siger han.

Også containerrederier som tyske Hapag Lloyd og franske CMA CGN har sænket farten for at mindske overkapaciteten af containerflåden, påpeger analytiker Henrik Lund.

Den store effekt af en fartsænkning illustreres ved, at hvis alle store containerrederier sænkede farten med bare to pct. ville den eksisterende overkapacitet være vendt til kapacitetsmangel.

Stort underskud

I forvejen har A.P. Møllers største forretningsenhed allerede varslet ratestigninger på flere strækninger.

Senest har Maersk Line meddelt, at raterne på ruterne fra Europa til Oceanien til næste år hæves i tre omgange med 200 dollar per gang. Der vil typisk medføre ratestigninger på ti til 15 pct.

»Som vi tidligere har sagt, mener vi ikke, at de nuværende lave rater afspejler de stigende omkostninger. Derfor er det vigtigt at få raterne tilbage på et niveau, der kan sikre, at Maersk Line fortsat kan tilbyde og udvikle konkurrencedygtige transportløsninger til gavn for vore kunder,« lød det ved den lejlighed i en meddelelse fra Maersk Line-ledelsen.

Umiddelbart inden jul blev raterne desuden på ruter fra Asien til Vestafrika hævet med tre-otte pct. Tidligere har Maersk Line annonceret rateforhøjelser på hovedfærdselsårerne mellem Nordamerika-Nordeuropa og Asien-Nordeuropa. Hertil kommer, at Far Eastern Freight Conference, som Maersk Line er medlem af, også har annonceret højere rater på ruter mellem Asien og Europa.

Den præcise rate afhænger dog af parametre som last- og lossehavn, lasttype, kundeaftaler samt særlige tillæg, ligesom raterne fastsættes individuelt fra rute til rute, understreger Eivind Kolding.

I årets første seks måneder øgede Maersk Line sammen med de relaterede aktiviteter sit bidrag til koncernens samlede omsætning til 75,4 mia. kroner.

Til gengæld blev nettoresultatet et uhørt underskud på 3,7 mia. kr. mod et overskud på godt fem milliarder kr. i samme periode året før.