Maersk Line hårdt ramt af nedtur

Bærere af globaliseringen er de store containerskibe blevet kaldt ved rederiernes skåltaler. En fin og fornem titel, der dog nu tydeligt viser sin grimme bagside.

Læs mere
Fold sammen
Den bratte opbremsning i verdensøkonomien rammer de store containerrederier ekstremt hårdt, idet de europæiske og amerikanske forbrugeres pessimisme betyder, at der skal transporteres langt færre varer.

Philip Damas fra det uafhængige konsulentfirma Drewry Shipping Consultants vurderer, at situationen for containerrederierne lige nu er særdeles alvorlig.

»Der er ingen lyspunkter tilbage for rederierne. Det kommer til at blive det hårdeste år nogensinde for containerindustrien, og der er en seriøs risiko for en syndflod af konkurser,« siger Philip Damas, der er direktør for konsulentfirmaets container og logistik afdeling.

De hårde tider er dårligt nyt for Maersk Line, der kæmper for at bringe forretningen på ret køl igen. Der ligger dog også muligheder og venter på den anden side af nedturen for Maersk Line, der indtager pladsen som verdens største containerrederi.

Konkurser og pressede konkurrenter skaber mere plads og giver mulighed for opkøb.