Maersk Line får bedre rater end ventet

Nedturen for containerrederierne ser ud til at være slut. A.P. Møller - Mærsk og de andre store containerrederier tager sig for tiden endog rigtig godt betalt på ruterne mellem Asien og Europa.

Ifølge shippingavisen Lloyd's List får de store rederier bedre rater, end de selv har gået efter, da shippingfirmaerne overbyder hinanden for at sikre sig den ledige kapacitet.

Ifølge avisen er flere topfolk fra containerrederierne overraskede over udviklingen.

- Det er første gang, vi er i sådan en situation. Markedet er helt utrolig stærkt, konstaterer direktør Denis Sanginetti fra containerrederiet MOL.

Alt er dog ikke lyserødt for containerrederierne, der har været ramt af en generel nedtur siden 2005. Selvom raterne stiger kraftigt, følger omkostningerne dog også med, og de bedre rater vil næppe sikre bugnende bundlinier hos rederierne.

- Ruterne mellem Asien og Europa giver kun lige præcis overskud, konstaterer en kilde overfor Lloyd's List.

Ikke desto mindre stiger raterne, og rederisammenslutningen Far Earstern Freight Conference har netop varslet rate-stigninger. Sammenslutningen vil hæve raterne med 300 dollar pr. container fra fragt ud af Kina og med 450 dollar for fragt ud af Sydøstasien.

- De seneste rateforhøjelser er tredje gang i år og vil blive fulgt op af endnu en rateforhøjelse i oktober, skriver shippingavisen.

Lloyd's List skriver også onsdag, at Vagn Lehd Møller, der var Knud Stubkjærs højre hånd i Maersk Line, forlader rederiet. Allerede i forrige uge kunne Berlingske Tidende dog fortælle, at Vagn Lehd Møller fulgte skibsreder Knud Stubkjær ud af svingdøren på Esplanaden.

(RB-Børsen)