Maersk Line erkender udfordringer med indtjeningen

A. P. Møller - Mærsks containerben, Maersk Line, er blevet overhalet af en af containerrederiets største rivaler, når det gælder overskudsgraden.

Foto: Liselotte Sabroe. A.P. Møller-Mærsk generalforsamling tirsdag d.12. april 2016 i Bella Center i København. Michael Pram Rasmussen (im).
Læs mere
Fold sammen

Det erkender Mærsks bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen på konglomeratets generalforsamling tirsdag i Bella Center i København. Han vurderer dog samtidig, at man kan opretholde en EBIT-margin på 5 pct. på trods af et marked, der er præget af et styrtdyk i olieprisen og svage fragtrater.

Erkendelsen kommer, efter at Claus Berner Møller, der er porteføljeforvalter hos forsikringsselskabet ATP, over for Mærsks aktionærer påpeger, at Maersk Line er blevet sejlet agterud af sin franske rival CMA CGM på det parameter.

- Vi har i de seneste kvartaler set, at EBIT-marginen hos Maersk Line er faldet hurtigere end hos de største konkurrenter. I fjerde kvartal lå for eksempel CMA CGM med en EBIT-margin, der var højere end hos Maersk Line, påpeger Claus Berner Møller i en kommentar til bestyrelsesformandens fremlæggelse af Mærsks årsrapport.

Målsætningen for Maersk Line er ifølge bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen at have en EBIT-margin, der ligger højere end hos konkurrenterne. Og han mener, at rederiets størrelse gør, at det er et mål, der er realistisk at have. Han vedgår dog, at Maersk Lines konkurrenter er rykket tættere på.

- Det er rigtigt, at i fjerde kvartal lå CMA CGM's EBIT-margin 0,3 pct.point bedre end vores. Vi har ellers i 11 kvartaler ud af 12 kvartaler ligget væsentligt bedre end vores konkurrenter, pointer Michael Pram Rasmussen.

RAMT AF EGNE INVESTERINGER

Han fremhæver desuden to forhold, som ligger bag udviklingen.

- Situationen er den, at vi faktisk bliver ramt af, at vi har en meget moderne flåde. Det er det, vi har investeret i. Vi har i 20 skibe investeret 3,2 mia. kr. ekstra i energioptimering. Det har vi rigtig meget glæde af, når vi har en oliepris på 120 dollar tønden. Det giver en konkurrencemæssig fordel. Men med en oliepris, der er nede på 27 dollar tønden, ryger noget af den fordel, forklarer bestyrelsesformanden.

Michael Pram Rasmussen påpeger imidlertid samtidig, at det er investeringer, som nu er foretaget, og som gavner Maersk Line på lang sigt.

- Det andet, der har ramt os, er på de øst-vestgående ruter. Det er der, vi har vores absolutte største nedgang, uddyber han.

Desuden fremhæver han, at Maersk Line sidste år var i stand til - trods de faldende oliepriser - at holde en EBIT-margin på, hvad han betegner som et fornuftigt niveau.

Også når det gælder fremtiden, er bestyrelsesformanden optimistisk.

- Vi har en målsætning om og tro på, at vi kan opretholde en fornuftig margin - ikke på 9 pct. som i 2014, men målet er fortsat de 5 pct., slår Michael Pram Rasmussen fast.