Maersk Line-direktør: God timing ved opkøb af Hamburg Süd

I slutningen af sidste år blev det tyske rederi Hamburg Süd officielt en del af danske A.P. Møller-Mærsk, og opkøbet skete på et godt tidspunkt, når man ser på udviklingen i markedet. Sådan lyder det fra ledelsen på selskabets kapitalmarkedsdag, der afholdes tirsdag i København.

I slutningen af sidste år blev det tyske rederi Hamburg Süd officielt en del af danske A.P. Møller-Mærsk, og opkøbet skete på et godt tidspunkt, når man ser på udviklingen i markedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: TAIWAN INTERNATIONAL PORT CORP H

»Vi mener, at vi har timet opkøbet ret godt,« siger Søren Toft, der er driftsdirektør i Maersk Line, under en præsentation.

Opkøbet blev annonceret i slutningen af 2016, hvor Hamburg Süd kom ud med et driftsunderskud, EBIT, på 84 mio. dollar, mens rederiet i 2017 har leveret et plus på 80 mio. dollar.

Samtidig har udviklingen i markedet generelt forbedret sig, siden aftalen blev indgået for mere end et år siden. Det gælder også i Sydamerika, hvor det nye medlem af Mærsk-familien har stor aktivitet.

»Vi købte det på et tidspunkt, hvor væksten i Sydamerika sandsynligvis var værst, og det er nu i bedring,« siger Søren Toft, der også erklærer sig tilfreds med prisen, der lød på 3,7 mia. euro.

I øjeblikket arbejdes der på at integrere Hamburg Süd i Maersk Line, og samlet har opkøbet tilføjet en markedsandel på 3 pct.

Tilkøbet og den efterfølgende integration betyder også, at selskabet ikke har forventninger om at vokse lige så hurtigt som resten af markedet i år, fortæller Søren Toft.

»Sjældent giver en plus en to, når man laver et opkøb,« siger han.

»Måden, vi planlægger vores netværk på, er med det in mente. Vi planlægger vores netværk en smule mindre, og derfor guider vi sikkert, så vi faktisk leverer det, som vi har lovet,« fortsætter han.

De årlige synergier ventes at lande i niveauet 350-400 mio. dollar fra 2019, bekræftede selskabet igen på kapitalmarkedsdagen.

Synergierne kommer primært fra integrering og optimering af skibsnetværket, standardiserede kontrakter for at opnå skalafordele, mens opkøbet og integreringen af Hamburg Süd også vil smitte af på den volumen, der kommer ind i de havne, som ejes af APM Terminals.

Det bliver især tilfældet i Sydamerika, og på kapitalmarkedsdagen fremhævede Mærsk et eksempel, hvor volumenerne i Mexico flyttes fra en tredjeparts havn til APM Terminals havn i Lazaro.

Direktøren fortæller desuden, at A.P. Møller-Mærsk har lært af tidligere fejltagelser, når det kommer til opkøb.

»Vi har kigget på vores tidligere opkøb og studeret, hvad der gik godt og skidt. Vi vil forsøge ikke gentage nogen af disse fejl. Det første skridt er at beholde, de kunder vi gerne vil have,« siger Søren Toft og henviser til købet af P&O Nedlloyd og Sealand.

Opkøbet af tyske Hamburg Süd blev første gang annonceret i december 2016, og i slutningen af sidste år blev handlen endeligt lukket.

På kapitalmarkedsdagen tirsdag har Mærsk også løftet sløret for nogle af regnskabstallene hos Hamburg Süd de seneste år.

Sidste år landede rederiet en omsætning på 5416 mio. dollar og et EBIT-overskud på 80 mio. dollar. I 2016 lød omsætningen til sammenligning på 5021 mio. dollar, mens EBIT-resultatet lød på minus 84 mio. dollar.

Tallene er eksklusiv tramp-forretningen, fremgår det af præsentationsmaterialet.