Maersk Line: Business-app for de få

Under parolen »Your promise. Delivered.« opdaterede Maersk Line i 2013 sin kundeservice. Otte klare målsætninger for en bedre kundeoplevelse blev defineret, og af den øvelse udsprang Maersk Lines »Performance Dashboard.«

Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

App’en er indtil videre forbeholdt shippingselskabets største kunder, der kan bruge den til at holde øje med, hvordan Maersk Line og de selv klarer sig på 17 parametre, som er stillet op for samarbejdet mellem rederi og kunde.

»Der er grænser for, hvad vi kan kommunikere ud gennem app’en. Men den indeholder alt det essentielle, som er meget værdifuldt for kunden. Kogt ned, så vil de fleste kunder bare gerne kunne spore deres forsendelse og sikre sig, at produkterne bliver leveret til tiden. I fremtiden vil man også kunne lave bookinger gennem app’en,« siger Stephen Schueler, der er chief commercial officer hos Maersk Line. 

App’en var ikke noget, som kunderne efterspurgte. Men det var en naturlig udvikling at lancere den, fortæller Stephen Schueler.

»Kunderne ringede til os hver dag og spurgte om de samme ting. Når du bliver ringet op hver dag med de samme spørgsmål, så indser du, at der er en mulighed for at forsimple og automatisere nogle processer,« siger han. »Før i tiden var kundeservice meget papir- og telefonorienteret, men jeg tror, at vi på mange måder går igennem den digitale udvikling, som bankerne har været igennem, hvor vi skaber muligheden for, at man kan ordne sine forretninger selv.« 

Og vælger storkunderne så at ordne forretningerne gennem app’en? I den grad, forsikrer Stephen Schueler:

»Vi kan se, at kunderne tjekker deres ordrer én gang om ugen gennem en almindelig computer, mens de gør det tre til fire gange om ugen gennem en app. Dét er fantastisk.«