Mærsk leverer danmarkshistoriens største underskud

Kraftige nedskrivninger tvinger A.P. Møller-Mærsk til onsdag at fremlægge det største underskud nogensinde i Danmark. Samtidig stopper bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen efter 14 år.

Foto: Henning Bagger.
Læs mere
Fold sammen

Kraftige nedskrivninger tvinger A.P. Møller-Mærsk til at fremlægge det største underskud nogensinde i Danmark. Det sker efter et år som ledelsen betegner som »klart utilfredsstillende«.
Det er i forsyningsselskabet Maersk Supply Service og i Maersk Drilling, der udlejer borerigge, at de store nedkrivninger er taget. Det betyder, at A.P. Møller-Mærsk samlet fik et underskud på 1,9 mia. dollar eller hvad der svarer til 13,2 mia. kr. Dermed overgår underskuddet de 12,1 mia. kr., som Dong tabte i 2015. Her var det store neskrivninger på den danske energivirksomheds olie- og gasaktiviteter i

Nordsøen, som kosted Dong. Energivirksomheden overtog dengang førstepladsen fra GN Store Nord, som i 2001 fremlagde et tab på godt ni mia. kr. - også pga. nedskrvninger.

»Vi har nedskrevet i Maersk Supply Service og i Maersk Drilling som følge af manglende aktivitet, ekstremt lave rater og dårlige fremtidsudsigter,« forklarer topchef Søren Skou.

Han betegner 2016 som et finansielt vanskeligt år med modvind på alle markeder. Men det var også året, hvor selskabet besluttede at ændre A.P. Møller - Mærsk fundamentalt. Nu skal de energirelaterede forretninger - som blandt andet olieselskabet Maersk Oil - slittets fra transportdelen med containerrederiet Maersk Line som kerneforretningen.

»Vi har sat en ny kurs, som over de kommende år vil føre til et A.P. Møller - Mærsk, der er fokuseret på containershipping, logistik og havneforretninger med det mål igen at øge omsætningen,« siger Søren Skou.

Han forventer pæne forbedringer i løbet af 2017.

»Vi forventer først og fremmest forbedringer i Maersk Line i 2017, fordi vi forventer bedre fragtrater i industrien på grund af bedre balance mellem udbud og efterspørgsel,« siger Søren Skou.

I lang tid har containermarkedet været præget af lave rater, fordi der blev bygget for mange skibe til den begrænsede økonomiske vækst i verdensøkonomien.

»Der er langt bedre balance mellem udbud og efterspørgelse nu end i 2016. Der er stort set ikke kommet nogen nye ordre siden tredje kvartal 2016,« fortsætter topchefen.

Det såkaldte underliggende resulat - før nedskrivninger er indreget - endte på et overskud på næsten fem mia. kr. Men de samlede nedskrivninger i Maersk Drilling og Maersk Supply Service var tæt på 19 mia. kr. og dermed ender resultat som danmarkshistoriens største underskud.


Maersk Line var hårdt ramt af de lave rater og kun ud af året med et tab på 2,6 mia. kr.

Anderledes lyst præsterede Maersk Oil med et overskud 3,3 mia. kr. Selskaber har ellers tabt store summer i de senere år efter olieprisen er faldet kraftigt. Men store omkostsningsreduktioner og en begræsnset efterforskningsaktivtet har forbedret resultat.

Nu tegner fremtiden lysere.

»I 2017 forventer vi, at A.P. Møller - Mærsk leverer et underliggende resultat over 2016, først og fremmest drevet af en forbedring af det underliggende resultat med mere end en mia. dollar (ca. syv mia. kr. red.) i Maersk Line sammenlignet med 2016,« siger han.