Mærsk-konkurrenter rygtes i rødt i andet kvartal

Andet kvartal var en klagesang, når det kommer til fragtraterne mellem Asien og Europa. Derfor venter det singaporeanske finanshus UOB Kay Hian, at flere af Maersk Lines konkurrenter vil have tabt penge i kvartalet.

Foto: BODO MARKS. Singaporeansk finanshus forventer markante minusser i andet kvartal for China Shipping Container Lines og Neptune Orient Lines.
Læs mere
Fold sammen
Det skriver den norske shippingavis Tradewinds.

»Vi vurderer, at både Neptune Orient Lines og China Shipping Container Lines vil fremlægge markante minusser i andet kvartal efter faldet i fragtraterne,« skriver UOB Kay Hian i sin analyse ifølge Tradewinds.

Ifølge Shanghai Shippings Exchanges spotrateindeks, SCFI, faldt spotraterne mellem Asien og Europa fra 1070 dollar per teu i ugen, der sluttede den 3. april til 514 dollar i ugen, der sluttede 21. juni.

Det voldsomme ratefald venter UOB Kay Hian vil medføre et tab på 150 mio. dollar for Neptune Orient Lines i andet kvartal mod et plus på 76 mio. dollar i første kvartal.

China Shipping Container Lines ventes at tabe 1 mia. HK dollar i andet kvartal, hvilket skal lægges oven i et tab på 689 mio. HK dollar i første kvartal. Det vil samlet gøre tabet større end under den seneste ratekrig, hvor selskabet i første halvår 2012 tabte 1,28 mia. HK dollar.

Raterne mellem Asien og Europa har været under voldsomt pres i foråret grundet overkapacitet og sløv efterspørgselsvækst på ruten.

Maersk Line omsatte i første kvartal 2013 for 35,7 mia. kr. og hentede et overskud på 1150 mio. kr. I første kvartal 2012, hvor spotraterne ligeledes var på omkring 500 dollar grundet en hård priskrig, omsatte Maersk Line for 35,8 mia. kr. og tabte 3402 mio. kr.