Mærsk-konkurrenter lancerer P3-rival

Containershipping-alliancen G6, der som navnet antyder omfatter seks rederier, dog ikke Maersk Line, har besluttet at udvide samarbejdet til også at omfatte ruter mellem Asien og den nordamerikanske vestkyst og de transatlantiske ruter.

I forvejen gjaldt samarbejdet farter mellem Asien og den amerikanske østkyst, samt Asien-Europa.

Det fortæller et af G6-rederierne, tyske Hapag-Lloyd, i en pressemeddelelse.

- Den foreslåede udvidelse vil supplere vores nuværende tjenester mellem Asien og den nordamerikanske østkyst samt Asien-Europa, hvilket giver os mulighed for at indsætte det mest passende skib for hver sejlads på tværs af ruterne, lyder G6-rederiernes bevæggrund.

- Med større servicefleksibilitet og driftsmæssige synergier vil G6-alliancen have et endnu mere modstandsdygtigt og robust netværk, hvilket giver afskibere et bredere dækningsområde og kortere transporttid uden at reducere den samlede kapacitet, skriver rederierne yderligere.

De nye services under det udvidede samarbejde vil tælle omkring 240 skibe og begynde at sejle i andet kvartal 2014, afhængig af myndighedsgodkendelser.

Trækket er dermed et direkte modsvar til den såkaldte P3-alliance, Maersk Line tidligere på året indgik med rivalerne MSC og CMA CGM. De tre rederier, der er branchens klart største, vil besejle de tre store øst-vest-ruter i et driftssamarbejde, hvis myndighederne giver lov. P3 ventes også at træde i kraft i andet kvartal af 2014.

G6-alliancen består ud over Hapag-Lloyd af APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui, NYK Line og OOCL. De sidder globalt set på omkring 18 pct. af kapaciteten på containermarkedet ifølge tal fra Alphaliner.

Alliancen blev lanceret i slutningen af 2011 for at modvirke den overkapacitet, rederierne har kæmpet med siden finanskrisen.