Mærsk-konkurrent søsætter nyt rateløft på Asien-Europa

Endnu en gang går rederiet Hapag-Lloyd ud med et ønske om højere priser på at fragte containere fra Asien til Europa.

Med effekt 16. december skal prisen stige på ruten med 750 dollar per tyvefodscontainer (teu), varsler Hapag-Lloyd i en mail til sine kunder tirsdag. Det gælder alle afgange fra Fjernøsten (undtagen Japan) til Nordeuropa og Middelhavet.

Containerrederierne har kæmpet med overkapacitet gennem de seneste år, og raterne har været i store svingninger i år. Tendensen har været til konstant faldende rater, som en gang i mellem løftes markant af fælles prisstigninger blandt rederierne - for så at falde tilbage igen.

Tidligere i dag udtrykt Michael Behrendt, Hapag-Lloyds afgående topchef, skuffelse over rateudviklingen.

- Udviklingen i fragtraterne i tredje kvartal, der er højsæson for linjefart, var meget skuffende, sagde Michael Behrendt i Hapag-Lloyds kvartalsregnskab og fortsatte:

- Der har ikke været nogen aftagen i presset på fragtraterne i fjerde kvartal kvartal, som er sæsonmæssigt svagere alligevel. Den irrationelle adfærd i industrien, som endnu engang udløste et drastisk fald i raterne i oktober, er helt uforståelig, lød opsangen fra den tyske chef.

Rederierne har - ofte med Hapag-Lloyd som først ud - annonceret ratestigninger næsten hver måned siden juli. Succes 1. juli og 1. august blev dog afløst af et fejlslagent rateløft i september.

Omkring 1. november steg spotraten på Asien-Europa-ruten dog med 112 pct. til 1423 dollar per teu ifølge tal fra Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks. Sidste uge var der dog igen fald at mærke, da spotraten dykkede 103 dollar, eller 7,2 pct., til 1320 dollar per teu.