Mærsk-konkurrent øger også ratestigning

Også CMA CGM, som er Maersk Lines næststørste konkurrent inden for containerfragt, skruer op for den kommende prisstigning på Asien-Europa-ruten.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tidligere på måneden øgede Maersk Line sin varslede ratestigning, der har effekt fra 1. november, fra 600 dollar per tyvefodscontainer (teu) til 950 dollar.

Nu har CMA CGM, der sidder på 8,4 pct. af containermarkedet mod Maersk Lines 14,8 pct., øget sit rateløft fra 750 dollar per teu til 1000 dollar.

Dermed lægger rederiet sig op af tyske Hapag-Lloyd samt APL, der begge har varslet prisløft på 1000 dollar per teu på ruten, mens andre rederier som Hanjin, OOCL, NYK og Evergreen har meldt løft i niveauet 900 til 975 dollar per teu.

Endnu har MSC, der med 13,4 pct. af markedet er Maersk Lines største konkurrent, ikke varslet nogen novemberprisstigning.

Raterne på ruten mellem Asien og Europa er faldet voldsomt de seneste to måneder i takt med, at svag efterspørgsel og overkapacitet har skabt endnu en ratekrig. Sidste uge uge faldt spotraterne for niende uge i træk ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks.

Spotraten på ruten faldt i ugen 12 pct. til 675 dollar per tyvefodscontainer. Dermed er spotraterne faldet med 55 pct. de seneste to måneder siden generelle ratestigninger 1. juli og 1. august fra en lang række rederier sendte raterne op til 1501 dollar per teu.

De seneste uger har de fleste større rederier dog meldt om aflyste sejladser på netop Asien-Europa-ruten for at forsøge at mindske noget af den overkapacitet, der har været med til at presse raterne i bund.