Mærsk-konkurrent i modvind

Verdens tredje største containerrederi, franske CMA CGM, har haft et udfordrende kvartal.

Foto: GERARD JULIEN
Det kniber i øjeblikket med at tjene penge hos Mærsk-konkurrenten CMA CGM. Det viser et netop offentliggjort kvartalsregnskab fra det franske containerrederi.

Omsætningen dykker fra 4,2 mia. dollar til 4,1 mia. dollar svarende til cirka 23 mia. kroner, hvis man sammenholder nye 3. kvartalstal med samme periode sidste år. Driftsindtjeningen (EBIT) falder kraftigt fra 541 mio. dollar til 238 mio. dollar, svarende til cirka 1,3 mia. kroner.

Udviklingen hænger sammen med, at markedet er "ekstremt volatilt," forklarer selskabet i en pressemeddelelse. Baseret på normale sæsonudsving forudser selskabet, at 4. kvartal vil byde på et ringere resultatet end det netop afsluttede 3. kvartal.

De ny tal fra CMA CGM kommer på dagen, hvor EU åbnede for en undersøgelse af mulige konkurrenceforvridende aktiviteter foretaget af en række containerrederier, der angiveligt har forvredet konkurrencen gennem prismeddelelser.

EU har ikke sat navne på, hvilke rederier, der kommer til at indgå i undersøgelsen, men verdens største containerrederi Maersk Line havde sammen med konkurrenterne CMA CGM og Hapaq-Lloyd i 2011 kontrolbesøg af EUs embedsmænd.

Maersk Line og CMA CGM fortalte desuden tidligere på året om en ny alliance kaldet P3 med italiensk-schweiziske MSC. Samarbejdet kommer til at involvere så meget som 255 skibe, inklusiv Maersk Lines 20 gigantiske, nye Triple E-skibe med plads til 18.000 containere, og vil omfatte de tre største handelsruter i verden.

Hvis konkurrrencemyndighederne i EU, USA og Kina siger god for alliancen, vil det give de tre store rederier markante fordele på omkostningssiden.