Mærsk-konkurrent bygger værft i Kina

En af A. P. Møller – Mærsks største konkurrenter har besluttet at gå sammen med kinesiske interesser om at bygge et spritnyt værft i Kina, som skal stå klar i 2011, skriver shippingavisen Lloyds List.

Det Taiwan-baserede rederi Evergreen Group er verdens fjerde største containerrederi, og i modsætning til danske Mærsk og andre store rederier, har Evergreen i øjeblikket en meget lille ordrebog med nye skibe.

Evergreens topchef, Chang Yung-fa, understreger, at det nye værft ikke skal i konkurrence med Mærsk og andre om at bygge de største containerskibe. Han er personligt imod, at værftet kommer til at bygge skibe større end 8.000 TEU. Mærsk har netop modtaget det sjette af otte megaskibe med plads til mindst 11.000 TEU, der er betegnelsen for 20 fods containere.

Evergreen-topchefen tror, at de skibe kommer i vanskeligheder i fremtiden, når nogle af de mange skibe, som i øjeblikket er ved at blive bygget eller bestilt, bliver leveret til verdens rederier. I en industri hvor konjunkturerne svinger en del op og ned, mener Chang Yung-fa, at det økonomisk hænger bedre sammen med mindre skibe, fordi det vil ikke gøre så økonomisk ondt at sejle med et halvtomt skib med plads til 8.000 TEU, som det vil være tilfældet, hvis Mærsk-skibene i Emma-klassen sejler halvtomme rundt på verdens have.

Danske Mærsk har hele tiden henvist til, at stykprisen er mindre på de store skibe, men Evergreen-topchefen peger på, at enhedsprisen i lige så høj grad er afhængig af den pris, der er betalt for skibet. Rederierne har fyldt værfternes ordrebøger på toppen af markedet, mens Evergreen foretog store investering på et tidspunkt, hvor priserne var lavere.