Mærsk køber verdens syvende største containerrederi

Maersk Line går nu for alvor i offensiven og køber Hamburg Süd, verdens syvende største containerrederi.

Maersk Line køber verdens syvende største containerrederi Hamburg Süd og cementerer dermed sin position som det globalt største containerrederi.
Læs mere
Fold sammen

Maersk Line køber verdens syvende største containerrederi Hamburg Süd og cementerer dermed sin position som det globalt største containerrederi, skriver A.P. Møller – Mærsk i en meddelelse til fondsbørsen.

»Med købet følger Maersk Line strategien udmeldt den 22. september 2016 om at øge markedsandele organisk og gennem opkøb,« skriver selskabet.

Hamburg Süd har været hårdt presset af det svære containermarked med lave rater. Rederiet, der har 5.900 ansatte, havde i 2015 en omsætning på 47 milliarder kr.  Selskabet driver 130 containerskibe med en containerkapacitet på 625.000 teu. Rederiet er ejet af Oetker-familien, der har en række aktiviteter, men som i Danmark måske mest af kendt for sine fødevareprodukter under navnet Dr. Oetker.

»Det her er en vigtig dag i Maersk Lines historie. Jeg er meget glad for, at vi har lavet en aftale med Oetker Group om at købe Hamburg Süd. Det komplementerer Maersk Line, og sammen kan vi tilbyde vores kunder det bedste fra to verdener,« udtaler Søren Skou, adm. direktør for A.P. Møller – Mærsk, i en pressemeddelelse.

Bestyrelsesformanden for Hamburg Süd, Ottmar Gast, glæder sig også over handlen.

»Ved at gå sammen styrker både Maersk Line og Hamburg Süd deres produktportefølje og deres omkostningsstruktur til fordel for kunderne,« lyder det fra Ottmar Gast.

For Oetker-familien har beslutningen om at sælge Hamburg Süd været svær at tage.

»At give opgive vores engagement i shippingindustrien efter 80 års ejerskab af Hamburg Süd har ikke været en nem beslutning for familien. Vi er dog overbevist om, at vi har valgt den bedste af alle partnere. Maersk vil bevare og udvikle Hamburg Süd,« fremgår det af en udtalelse fra August Oetker, der er bestyrelsesformand for holdingselskabet bag Oetker Group.

Handlen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse, en proces, som Maersk Line forventer, vil løbe indtil udgangen af 2017.