Mærsk køber for milliarder i Latinamerika

A.P. Møller-Mærsks havnedivision, APM Terminals, overtager selskabet Grup Maritim TCB og dets 11 havneterminaler.

Foto: CLAUS BJØRN LARSEN.
Læs mere
Fold sammen

A.P. Møller-Mærsk køber en række havne i Spanien, Tyrkiet og Latinamerika. Handlen, der sandsynligvis er på flere milliarder kroner, tilføjer 11 havne i primært spansktalende lande, så den danske koncerns havnedel APM Terminals nu råder over 74 havne i 40 lande.

»Med sin robuste finansielle udvikling og balance er gruppen i en stærk position til at foretage investeringen af denne type i et volatilt markedet og forfølge vækstmuligheder - både organiske og gennem opkøb,« udtaler topchef Nils Smedegaard Andersen, i meddelelsen.

De 11 nye havne tilføjer en kapacitet på 4,3 mio. containere og en årlig volumen på 3,5 mio. containere.

»Opkøbet støtter vores vækstplaner, « hedder det fra Smedegaard.

Latinamerika har været et strategisk fokus for A.P. Møller-Mærsk i noget tid, fremgår det. Det er foretaget flere andre investeringer, blandt andet et større joint venture i Colombia.

Grup Maritim blev stiftet i 1972 og har været privateejet af familien Perez-Maura. Det spanske selskab håndterede i  2014 omkring to mio. containere, hvilket gør det til verdens 23. største havneoperatør. Til sammenligning er APM Termials nummer tre med 38 mio. contaner.

Branchen af havneselskaber er domineret af fire store selskaber. Ved udgangen af 2014 viste analysehuset Drewrys opgørelse, at den største havneoperatør i verden var Singapores PSA med en gobal markedsandel på 8 pct,  mens Hong Kong-baserede Hutchison sad på 7 pct.. APM Terminals havde på tredjepladsen 5, 5 pct. og DP World fra Dubai var  nummer fire med  5,1 procent.

Stig Frederiksen, analytiker i Nordea, glæder sig over opkøbet. Det sker i områder, som tidligere har været presset af den finansielle krise, men hvor vækstudsigterne ser lysere ud.

»Det giver dem adgang til områder, som på den mellemlange bane er attraktive. Spanien er et område, som er kommet relativt hurtigt tilbage fra den økonomiske krise. De latinamerikanske lande er markedet der på sigt bør kunne vokse, og de får yderligere deres eksponering mod Nordeuropa reduceret,« siger Stig Frederiksen.

A.P. Møller-Mærsk oplyser ikke prisen for handlen, men koncernen har et mål om, at alle investeringer skal give et afkast på 10 pct. årligt.  Stig Frederiksen mener, at det er positivt at foretage opkøb under de betingelser.

»Det er en hurtig måde at komme ind på markeder, hvor vi ser vækst i fremtiden. Det har uden tvivl også afspejlet sig den pris, som de har måttet betale. Omvendt sker det også på et tidspunkt, hvor flere af lande i Latinamerika fortsat er lidt presset, «siger Stig Frederiksen.

Kim Fejfer, adm. direktør for APM Terminals, siger i en meddelelse, at det spanske selskab passer godt ind i det A.P. Møller-Mærsk.

»Det er et af de bedst drevne selskaber i markedet. Selskabet har et ry for god service og professionelle ansatte. Som familiejede selskab passer det naturligt ind i APM Teminals,« udtaler Fejfer.

Virksomheden forventer at afslutte handlen i slutningen af året. Den skal godkende af flere myndigheder.