Mærsk-køb ligger i åben krig med EU

A.P. Møller-Mærsk har tirsdag købt en spansk havneoperatør, der ligger i åben krig med EU-Kommissionen. Det spanske selskab hev for godt et år siden Kommissionen i retten med krav om at få annulleret en sag, der handler om ulovlig statsstøtte.

A.P. Møller-Mærsks havnedivision, APM Terminals, køber det spanske Grup Maritim TCB. Spanierne ligger i åben krig med EU-Kommissionen i en sag om ulovlig statsstøtte. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Med opkøbet af den spanske havneoperatør Grup Maritim TCB har A.P. Møller-Mærsk fået 11 havneterminaler fordelt over Europa og Latinamerika med i puljen. Mærsk har dog også købt sig ind i et selskab, der ligger i åben krig med EU-Kommissionen i en sag om ulovlig statsstøtte.

I en skrivelse fra juli 2013 vurderer EU-Kommissionen i en 61 sider lang afgørelse, at den spanske stat via en række støtteordninger har ydet ulovlig statsstøtte til en gruppe maritime, spanske selskaber. EU-Kommisionen fastslår blandt andet i sin afgørelse, at det spanske system for finansiel leasing kan kvalificeres som statsstøtte, der er uforenelig med det indre marked.

Den spanske stat har efterfølgende sammen med en række af de berørte selskaber trukket EU-Kommissionen i retten med krav om, at EU dropper sagen.

I gruppen af spanske sagsøgere findes Mærsk-købet Grup Maritim TCB, der i anlagde sagen i juni 2014 og bliver repræsenteret af den spanske skatteadvokat Alberto López Gómez. Hovedkravet fra det spanske selskab er ifølge sagsdokumenter, at »den anfægtede afgørelse annulleres.«

Det spanske havneselskab forsøger punkt for punkt at tilbagevise EU-Kommissionens afgørelse og mener, at Kommissionen bygger sin afgørelse på et »urigtigt« grundlag.

EU-Kommissionen har omvendt krævet, at den spanske stat tilbagekalder den uretmæssige statsstøtte fra »investorerne i de økonomiske interessegrupper«, der har haft gavn af ordningerne.