Mærsk klemt på svært brasiliansk containermarked

Det er hårdt at være containerrederi på det store brasilianske marked. Maersk Line er på vej ud af et hårdt år og forventer et svært 2016.

Containerskibstrafikken til og fra Brasilien er hårdt ramt af landets økonomiske nedtur. Her er det verdens største containerskib »Mærsk Mc-Kinney Møller« på sin jomfrurejse i 2013. Arkivfoto: Ingo Wagner/EPA
Læs mere
Fold sammen

Det bliver en trist jul i Brasilien i år. Landet er hårdt plaget af økonomisk afmatning og politisk uro. Og for Maersk Line, verdens største containerrederi, tegner der sig et dystert billede, der er med til at forværre den svære markedssituation, som verdens store rederier befinder sig i.

»Vi står over for en historisk dårlig jul, når det gælder import. Det ser ud til at blive den værste siden 1999,« siger Antonio Dominguez, der er adm. direktør for Maersk Line i Brasilien.

I tredje kvartal faldt den samlede eksport og import mellem Brasilien og resten af verden med 5,9 pct. ifølge data, som analysehuset Dataliner har indsamlet for Maersk Line.

Det er særlig en opbremsning af importen fra Europa, Asien og i mindre grad Afrika, som rammer Maersk Line i Brasilien. Specielt spiller omstillingen af den kinesiske økonomi og den pressede økonomiske situation i Rusland ind i Brasilien.

»Meget af det, som sker med økonomierne i Kina og Rusland, har ramt os. Mellemøsten er det eneste marked, hvor vi stadig ser stigende efterspørgsel, men det har ikke været nok til at opveje faldet på ruterne til Europa og Asien,« siger Antonio Dominguez.

Maersk Line har flere end 20 store skibe med flere end 8.500 containere til fast at anløbe de brasilianske havne. Rederiet opfordrer de brasilianske kunder til at fokusere på nye markeder for at øge de eksporttal, der faldt til en begrænset fremgang på to pct. efter flere kvartaler med tocifret vækst.

»Vi har udfordringer i Brasilien, men der er stadig store muligheder. Brasilien er det størst land i Latinamerika, og det er et land, som er vant til op- og nedture. Men det er nødvendigt at holde op med at fokusere på de samme markeder, som de har gjort hidtil,« siger Antonio Dominguez.

Devaluering uden effekt

De lave eksporttal var en overraskelse for Brasilien, fordi landet har forsøgt at hjælpe med en devaluering.

»Det overraskede os, fordi vi regnede med, at en devaluering ville gøre vores kunder mere konkurrencedygtige,« siger Antonio Dominguez.

Han siger, at udsigterne til bedre tider ligger noget ude i fremtiden.

»Der er ikke noget tegn på forbedring i fjerde kvartal. Vi regner med et meget udfordret 2016, mens det tegner lysere for 2017. Vi ser bedre markeder i USA, Mellemøsten og har forhåbninger om et bedre marked i Europa,« siger Mærsk-direktøren.

Han mener, at brasilianerne bør tage ved lære af nogle af de lande, som ligger på den vestlige kyst af Sydamerika. Her er økonomierne i blandt andre lande som Chile i en bedre stand. Det skyldes blandt andet en mere åben økonomi uden de beskyttende tiltag, som skiftende brasilienske regeringer har gennemført.

»Der skal udvikles flere frihandelsaftaler, som dem f.eks. Chile har. Hvis vi kigger på Sydamerika er vestkysten og østkysten to helt forskellige ting. Vestkysten er pro handel og har hele tiden forhandlinger med så mange økonomier som muligt, mens østkysten er mere protektionistisk. Jeg tror, man må sige, at sidste model nok ikke virker mere,« siger Dominguez.

Havneterminaler er også ramt

Også andre dele af A.P. Møller - Mærsk er ramt af det svære marked. I det delvist Mærsk-ejede havneselskab BTP Terminal i den brasilianske havneby Santos siger adm. direktør Antonio Passaro, at situationen er svær i øjeblikket.

»Der er mange op- og nedture i Brasilien. Den her nedtur er måske lidt for meget ned. Men det kommer op igen på et tidspunkt, for der er enorme muligheder i Brasilien,« vurderer Antonio Passaro.

Maersk Line er på globalt plan ramt af faldende containerrater, som skyldes svigtende efterspørgsel kombineret med for mange skibe. Rederiet har i efteråret været tvunget til at afskedige 4.000 medarbejdere og droppe optionerne på en række nye skibe.

Berlingske var inviteret til Brasilien af Danmarks Rederiforening.