Mærsk klar til rederisalg for milliarder

A.P. Møller - Mærsk er snublende tæt på at underskrive en endelig aftale om at sælge Esbjerg-rederiet Esvagt til den store kapitalfond 3i. Prisen løber op i over fire milliarder kroner, erfarer Berlingske.

A.P. Møller - Mærsks forestående salg af Esvagt har ellers haft lange udsigter. Det har især været en udfordring at få de lokale aktionærer til at synes om ideen. Arkivfoto: Torkil Adsersen
Læs mere
Fold sammen

Efter måneders forhandlinger er A.P. Møller - Mærsk så godt som klar til at sætte pennen til papiret og underskrive en aftale, der betyder, at Danmarks største virksomhed frasælger Esbjerg-rederiet Esvagt til den store kapitalfond 3i med base i London. Det sker i en handel, der værdisætter Esvagt til over fire milliarder kroner.

Berlingske erfarer samtidig, at forhandlingerne er så fremskredne, at en endelig aftale er sat til at blive underskrevet inden for få dage, måske allerede tirsdag, og herefter blive offentliggjort. Prisen på over fire milliarder kroner for hele virksomheden svarer til over ti gange EBITDA (driftsresultat før renter, skat og afskrivninger på driftsaktiviteter og goodwill), og det vurderes af flere kilder som en overraskende høj pris. Hverken A.P. Møller - Mærsk eller 3i ønsker at kommentere Berlingskes oplysninger. 3i er herhjemme mest kendt for sit ejerskab af færgerederiet Scandlines, som fonden har ejet siden 2007, indtil 2013 sammen med Allianz.

Det snarlige salg af Esvagt falder på plads efter et langt og besværligt forløb, hvor Mærsk i næsten to år har ønsket at sælge selskabet, som ikke længere betragtes som kerneforretning. Dermed står Esvagt til at blive næste selskab, der forsvinder fra Danmarks største virksomhedsgruppe i den strategiske oprydning, som topchef Nils Smedegaard Andersen har sat fart på i de senere år. Oprydningsarbejdet i konglomeratet har tidligere ført til, at store aktieposter i eksempelvis Dansk Supermarked og Danske Bank er blevet solgt ud af Mærsk-Gruppen.

A.P. Møller - Mærsk ejer 75 procent af Esvagt, mens de resterende 25 procent ejes af flere af de oprindelige stiftere af selskabet, bl.a. den tidligere fiskeriminister Kent Kirk, der også er næstformand i bestyrelsen i Esvagt. Det betyder, at af salgsprisen på de godt fire milliarder kroner ryger cirka tre milliarder i Mærsks i forvejen store pengekasse.

Netop det delte ejerskab med en stribe lokale Esbjerg-erhvervsfolk har givet udfordringer for Mærsk. De lokale medaktionærer har nemlig strittet imod et salg af Esvagt, angiveligt fordi de gerne så selskabet blive i Esbjerg fremfor at ryge på udenlandske hænder.

Den strid blev tilsyneladende løst tidligere i år, så A.P. Møller - Mærsk tilbage i marts kunne hyre Danske Banks corporate finance-afdeling til at sætte en salgsproces i gang i Esvagt. Det skete efter en såkaldt beauty contest i januar, hvor fem banker kæmpede om at gøre sig til over for Mærsk for at sikre sig opgaven om at stå for salget af Esvagt. De fem banker, som er Mærsks hovedbanker, var Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, SEB og DnB Nord.

Berlingske erfarer, at minoritetsaktionærerne fra Esbjerg med Kent Kirk i spidsen overvejer at geninvestere i Esvagt sammen med 3i, men det vil i givet fald være med mindre andele end de 25 procent, de sidder på i dag.

Ifølge Berlingskes oplysninger har Danske Bank i sit salgsarbejde præsenteret Esvagt som en stabil og velkonsolideret case med en »infrastruktur-profil«. Det har tilsyneladende været en god idé, for Berlingske erfarer, at det er fra 3is særlige infrastrukturfond, at investeringen i Esvagt foretages.

Selv om Esvagt med sine dyre skibe er en meget kapitalintensiv virksomhed og dermed ikke en helt oplagt kapitalfondscase, så har en lang række store fonde været inde over i salgsprocessen, herunder de to nordiske giganter EQT og Nordic Capital, erfarer Berlingske.

Esvagt leverer sikkerhedsydelser offshore til eksempelvis boreplatforme i Nordsøen og Barentshavet og er i salgsprocessen også blevet betegnet som et slags »havets Falck« men henvisning til det navnkundige danske ambulance- og redningsfirma.

Esvagt omsatte sidste år for cirka en milliard kroner, har en flåde på 40 fartøjer og beskæftiger cirka 800 medarbejdere.

Allerede i sensommeren 2013 var A. P. Møller - Mærsk i kontakt med en række storbanker om at sætte selskabet til salg. Dengang strandede salgsarbejdet på, at A.P. Møller - Mærsk og medejerne fra Esbjerg ikke kunne blive enige om et salg.

Siden strammede Trond Westlie grebet om Esvagt, og i september sidste år satte han sig på formandsposten i selskabet. Efterfølgende har Mærsk-ledelsen fået trumfet sin vilje igennem, så der nu er enighed i ejerkredsen om, at Esvagt skal have ny hoved­aktionær.